Onze Zanzibar rondreis

27 juni 2021 | Matthijs en Paul

Heel vroeg op zondagochtend, eind juni, reden we naar Schiphol. We wilden niet te laat zijn vanwege de extra corona vereisten (de PCR testuitslag en gezondheidsverklaringen voor zowel de KLM als de Tanzaniaanse overheid). Maar uiteindelijk ging het allemaal razendsnel en voor we het wisten zaten we ‘net als voor corona’ aan de koffie achter de douane. Wat een genot om met onze Pfizer vaccinaties weer beschermd te kunnen reizen. We vliegen rechtstreeks van Amsterdam naar Stone Town op Zanzibar. 10 jaar geleden waren we hier ook al eens, maar toen met het hele gezin. We zijn heel benieuwd wat er is gewijzigd.

Na een relaxte reis met de KLM, was het even afwachten of we ook hier weer de juiste papieren bij ons hadden. Maar het ging mega vlot: de uitslag van de PCR test, het gezondheidsformulier van de Tanzaniaanse overheid, het immigratieformulier, het visum en het paspoort gingen door verschillende handen. Alles ok! Hakuna Matata. Een sneltest hadden we nog wel verwacht, maar die werd uiteindelijk niet afgenomen [Voor de laatste vereisten check de website]. Eenmaal buiten stond ‘spiderman’ ons op te wachten om ons naar Matemwe (in het rustige N-O Zanzibar) te brengen: Karibu op Zanzibar. Onderweg is er veel te zien en het lijkt of iedereen onderweg is.

Maar het wordt steeds rustiger op de weg en eenmaal bij Hodi Hodi Zanzibar worden we door Julia hartelijk verwelkomt met een lekker drankje. Wat een heerlijke plek. Ik vind het toch altijd weer heel bijzonder: zo ben je nog thuis en zo sta je met je voetjes op het strand van een tropisch eiland te kijken en te luisteren naar de ruisende golven van de Indische oceaan. De volgende dag doen we eigenlijk niet zo veel, dan behalve genieten van de geuren, kleuren, zon, wind en zee op het eiland waar we de komende twee weken gaan verblijven en hopelijk veel ontdekken. Oh ja, we besluiten de laatste stress uit ons lijf te laten masseren. Heerlijk onder de palmbomen.

De volgende dag maken we lange strandwandelingen en gaan we met Naombe van Hodi Hodi, naar zijn dorpje en huis in Kilima Juu, vlakbij Hodi Hodi. Lieve mensen vol goede wil en bedoelingen. Prachtige kindjes in fel gekleurde kleding. Maar wat een armoede… Er is nog geen elektriciteit of riolering. Water komt uit flessen. Koken gaat nog op houtvuur in het huisje… Dan realiseer je je weer hoe goed wij het hebben en waarom ze zo blij zijn met onze komst en hun werk bij Hodi Hodi. Dat maakt ons verblijf bij Julia van Hodi Hodi extra waardevol.

Met weemoed nemen we afscheid van Julia en haar prachtige lodge, echt een ‘home away from home’. We hebben afgesproken elkaar op een later moment in Stone Town op te zoeken.

Vanaf Matemwe rijden we naar Michamvi op Pingwe (schiereiland in het oosten van Zanzibar). Als verstokte Bali-gangers zijn we blij verrast door de vibe hier bij Baladin Zanzibar, laten we het de Zanzibar vibe noemen. We genieten van heerlijke espresso, zowel op de kamer als ook later in het restaurant met veel Italiaanse georiënteerde gerechten. Nicolle en Rachid zijn de perfecte gastvrouw en gastheer en zorgen dat het je aan niets ontbreekt. We slapen in een eigen huisje met buitendouche, en direct aan zee. ’s Middags worden we naar een heel rustige baai gebracht ‘Kae Beach’ voor de perfecte zonsondergang, gin-tonics en king prawns bij Kati Kae, een heerlijke relaxte strandtent.

Als we wakker worden komt de zon net op. Omdat het eb is, is zwemmen in zee wat lastig. Maar wat een pracht aan verschillende tinten blauw. En veel tijd hebben we daar trouwens ook niet voor want een trip naar Uzi Eiland staat op het programma. We planten daar een mangrove, bezoeken het dorpje Uzi en nog een ander dorpje Njombe per ossenkar, een heilige baobab en zeilen terug in een halve uitgeholde mango boom. Erg interessant allemaal!

Echt een paar minuten lopen vanaf Baladin ligt iets in zee de rots waarop The Rock restaurant is gevestigd. Een unieke plek. Eentje van je bucketlist. We hadden gereserveerd en dat was maar goed ook. Wat ook meteen weer niet leidt tot culinaire hoogstandjes. Maar een lekkere cocktail maken kunnen ze wel. Fijn om er even geweest te zijn. Na het eten lopen we in het donker over het strand terug. Het was inmiddels weer eb, dus hoefden we niet met een bootje vanaf de rots te worden overgezet.

We nemen afscheid van Nicolle en Rachid en beloven zeker terug te komen. We zakken nog verder iets af naar het zuiden van Zanzibar en zijn al vrij snel in Jambiani. Hier overnachten we bij Sharazad Oasis, een eco vriendelijk boutique hotel, dat wordt gerund door de Italiaanse Francesca en haar man Simon. Je kunt hier yoga-en, kiten en fitnessen. Wij zwemmen in zee en lezen veel. De stilte is hier overweldigend, er is bewust geen muziek dus je geniet daar ook extra van. Het eten is geweldig, ook bij het Vietnamese restaurant op het terrein. We zijn heel blij met ons Beach House.

Met Helen, onze relatie op Zanzibar, varen we op Mimi de Dhow (originele vissersboot) vanaf Kizimkazi een eind de oceaan op. Helaas zien we deze keer geen dolfijnen. Gister nog zwom er een bultrug walvis. Maar met de wind in de zeilen is ook deze ervaring top! We lunchen bij New Teddy’s on the beach met tuna bowl een lekkere Chenin Blanc. De meeste wijnen komen uit Zuid Afrika en zijn erg goed. We lopen over het strand terug naar Sharazad.

De volgende ochtend, tijdens het ontbijt, zien we zomaar koeien op het strand. Ze lopen heel relaxed en drinken op hun nuchtere maag wat zout zeewater om hun spijsvertering te bevorderen.

We lopen vanochtend langs een praktisch verlaten stuk strand van Sharazad naar Mr. Kahawa Lofts voor hun beroemde koffie en huisgemaakt gebak. Mr. Kahawa (= koffie) ligt in Paje, een echte kitesurf plek, en al lopend zien we in de verte al verschillende kites op zee. Een super gave wandeling, naar weer een heel andere omgeving en dynamiek, te gek!

We lopen terug weer over het zachte zandstrand. De zonnebril op, want het zand is verblindend wit. En zo onbeschermd door enige vorm van beschutting is het ook fijn dat we goed zijn ingesmeerd! In de middag maken we een fietstocht door het sfeervolle dorp Makunduchi. Een groen dorp met ontzettend veel fruitbomen. Honderden keren worden we toegezwaaid en begroet: “Jambo”. Wat een lieve mensen!

Het is tijd voor Zanzibar stad! We laten ons naar Stone Town brengen voor een verblijf bij Emerson Spice Hotel. We rijden eerst langs een specerijen boerderij. Eigenlijk ook een fruit proeverij. We ruiken en proeven: papaya, mango, rode banaan, passievrucht, gember, kurkuma, jackfruit, Zanzibar apple, nootmuscaat, kruidnagel, ylang ylang, lemon grass, cacao, koffie, vanille etc etc

Onderweg wordt het verkeer steeds drukker en uiteindelijk stoppen we op een hectische Arabische markt en lopen het laatste stukje. De drukte went snel. We duwen onze koffers door de nauwe straatjes en komen aan bij ons hotel. Een hotel met een sfeer uit het sprookje ‘1001 nacht’. Onze kamer ‘Kate’ heeft een groot balkon, kijkt uit over de stad en is genoemd naar Kate Hepburn. We nemen een koffietje in de Secret Garden van het hotel en gaan op pad. Natuurlijk verdwalen we in de nauwe straatjes, maar zijn toch op tijd terug voor het diner in het rooftop restaurant van Emerson on Hurumzi. We eten in een kringetje van gasten op de grond en genieten van lokale gerechten, wijn en live muziek.

De volgende dag, na een ontbijt op het dakterras met prachtig uitzicht over de stad, wacht Saïd ons op in de lobby. Hij laat ons Stone Town zien en weet werkelijk alles te vertellen over de geschiedenis van het Arabisch – Afrikaanse stadje. Hij heeft verbazend veel kennis van alle data, namen en feitjes. En dan blijkt dat hij professor is in alternatieve geneeswijze en kleinzoon van een medicijnman… wat een kennis. We lopen langs Forodhani Park, House of Wonders (nu even in de steigers) en over de vis/vlees/groente markt.  Stone Town, ooit een rijke stad met veel Omaanse royals, is een dynamische en historische plek waar je de tijd voor moet nemen om deze te leren kennen en begrijpen. Nu we wat gewend zijn, kunnen we zelf de bijzondere plekjes ook vinden. We lopen graag even bij het Zanzibar Coffee House binnen.

De volgende dag doen we een onze PCR test bij het Migombani Medical Center. Uiteindelijk voor niets, want net op dat moment besluit de Nederlandse regering dat een vaccinatiebewijs ook goed is. Niets aan te doen. We worden daar opgehaald door Mr Ali en Mr Salih van het Jane Goodall Institute en bezoeken het Chukwani Mangrove bos. Op vrijwillige basis leren ze scholieren in hun vrije tijd mangroves aan te planten, om zo het ecosysteem en de kust van Zanzibar te bewaren. Ze kweken daardoor ook respect voor de mangroves en hun functie, en hopen dat dat ook terecht komt bij hun dorpsgenoten zodat ze niet langer de mangroves vernielen of bevuilen. Explore Tanzania is sponsor van dit project.

Onze laatste stop is Fumba beach Lodge. We worden ontvangen en rondgeleid door Edwin. Het is rustig in de lodge, zo ongebruikelijk voor juli. Eigenlijk zijn er voor de tijd van het jaar nog maar weinig toeristen op Zanzibar. Terwijl het zo lekker is om er even uit te zijn. Het kan, je mag er heen en als je er bent merk je weinig van corona. Edwin hoopt dat het toerisme gauw weer aantrekt. Wij worden in ieder geval in de watten gelegd met een prachtige beach villa, pal aan het strand en heerlijk eten. Blauwe Sikes aapjes en Red Colobus aapjes springen van boom naar boom.

We maken nog een laatste excursie op de dag voordat we weer naar Nederland vliegen. We varen met een Dhow naar een prachtige snorkelplek en later door naar Komonda Island …. een onbewoond eiland waar we hebben geluncht en gezwommen. Zo speciaal!

De terugvlucht verloopt zoals verwacht. De PCR-testuitslag werd bekeken, maar een vaccinatie bewijs was uiteindelijk toch voldoende geweest. We vliegen terug met de KLM via Dar es Salaam. Na het opstijgen vanaf Zanzibar is dat 15 minuten vliegen. Het fasten seat belt sign is niet eens uit geweest. In Dar es Salaam stappen er passagiers uit en in. En daarna vliegen we verder.

Het was echt heerlijk om weer op reis te kunnen en de prachtige foto’s van accommodaties, tripjes en gebieden die de laatste anderhalf jaar voorbij zijn gekomen in het echt te kunnen beleven. Zanzibar is een heerlijk tropisch eiland met mooie plekjes, lieve mensen, prachtige lodges en beach houses direct op het strand, heerlijk eten en drinken en groot genoeg voor een zeer afwisselende vakantie. Dat smaakt naar meer!

Wil jij ook zo’n prachtige reis maken?

Bekijk dan de voorbeeldreizen die volledig naar wens aan te passen zijn of
neem direct contact met ons op voor een reis op maat!