Explore Tanzania

Geweldige reis

Leeuw

Beste Marjolein en Marloes,

Nogmaals dank voor de geweldige reis die we samen met jullie hebben uitgestippeld.
Dit was onze derde Tanzania reis, waarbij we bekende locaties mixten met een nieuwe locatie.
We zijn dit jaar met z'n vieren gegaan, namelijk met een goede kennis die we hebben ontmoet tijdens onze eerste groepsreis door Tanzania in 2008.

De heenvlucht vanaf Amsterdam naar Kilimanjaro Airport en daarna door naar Dar verliep goed. Op het vliegveld kwam Gilbert ons ophalen. Gilbert was vorig jaar ook onze gids en het is erg leuk om hem weer terug te zien.
Hij heeft ons bij het Coral Beach hotel afgezet en ons begeleid bij het inchecken. We waren er rond 23.00 uur. Het Coral Beach hotel is netjes en schoon. De volgende ochtend zagen we pas hoe mooi het gelegen is. Vanaf het terras heb je een prachtig uitzicht over zee. Over de rotsen kruipen erg veel krabben.
Gilbert heeft ons op tijd opgehaald. We zijn eerst naar een bank gegaan om USD te wisselen voor TSH. Omdat het zondag was, waren er echter veel banken in Dar gesloten. Na het wisselen zijn we langs Gilbert's huis gereden. We hadden voor zijn zoon een aantal pennen en een voetbal meegenomen. Daarna stond de rit naar Mikumi op het programma. We hebben onderweg gelunched en we hebben 's-middags meteen op gamedrive gegaan. We hebben veel olifanten en zebra's gezien en een paar leeuwen. Verder zijn we langs de hippo pool gereden. Vorig jaar waren we een weekje eerder en toen was hier echt een hippo pool. Nu was het erg droog. Het klimaat is duidelijk aan het veranderen en het wordt steeds eerder droog, aldus Gilbert.
Rond 17.30 uur zijn we richting Vuma Hills gereden. We hebben onderweg nog enkele dieren gezien. Bij het inchecken werden we nog herkend van vorig jaar. We hebben even kort bijgepraat. Daarna hebben we lekker kunnen douchen en een goed diner gehad. De kwaliteit van het eten is overigens beter dan vorig jaar.

Op maandag vertrekken we naar Ruaha. We verheugen ons op het bezoek aan Ruaha Hilltop Lodge, omdat we Vorig jaar we ook bij deze lodge zijn geweest en omdat we regelmatig contact hebben met de Tanzaniaanse eigenaar van de lodge. Uiteindelijk heb ik www.ruahahilltoplodge.com geheel vernieuwd en heb ik na deze reis ook nieuwe flyers, folders, posters, ansichtkaarten en verkeersborden ontworpen in dezelfde stijl.
Toen we net Mikumi uitreden zijn we nog bij een Snake Park geweest, net buiten Morogoro. Op zich wel leuk om te zien en interessant om een slang vast te houden, maar we zien de dieren toch liever in het wild.
We hebben gelunched in Iringa bij Lulu's cafe. Daara zijn we doorgereden naar Ruaha Hilltop Lodge, waar we aan het einde van de middag zijn aangekomen. We werden warm onthaald door onze Tanzaniaanse vrienden. 's-avonds hebben we bijgekletst tijdens het eten en hebben we samen een drankje kunnen nuttigen. Het was alle drie de avonden erg gezellig.
We zijn 2 dagen in Ruaha geweest voor gamedrives. We hebben erg veel dieren gezien. Voornamelijk erg veel giraffen, een grote kudde buffels, veel mooie vogels en zeer veel leeuwen. In 2 dagen hebben we ruim 60 leeuwen gezien. En ja hoor..... Eindelijk is het gelukt. We hebben ook een luipaard gezien. Weliswaar erg ver weg, maar desalniettemin indrukwekkend.
Tijdens de tweede safari dag in Ruaha hebben we met de jeep in een rivierbedding klem gezeten. Het mobieltje had geen bereik, dus moets Gilbert naar een plekje hogerop om de rangerpost te kunnen bellen. Bij de rangerpost was er geen jeep beschikbaar en het zou wel goed komen.... Na drie uur wachten kwam er toevallig een jeep langs van een ander safaribedrijf. Die heeft ons er uit getrokken en we konden weer verder met de gamedrivs.

Donderdagochtend is het moment om afscheid te nemen van zowel onze vrienden bij Ruaha Hilltop, alsook van Gilbert. Hij heeft ons weggebracht naar de airstrip in het park. Vanaf daar zijn we doorgevlogen naar Katavi. Het was voor ons een nieuwe ervaring om met een klein vliegtuig de lucht in te gaan. Het was een mooie ervaring en we hebben erg van de 2 uur durende panoramische vlucht genoten.
De geplande airstrip, vlakbij Katavi Wildlife Camp, was nog niet klaar. Men liep achter met het onderhoud. We zijn daarom geland bij het hoofdkwartier van het park. Daarvandaan is het ruim 2,5 uur rijden in plaats van 10 minuten. Achteraf zijn we blij met deze rit. We hebben namenlijk een jacht gezien van een leeuw op een Topi jong. Daarna hebben we gezien hoe de troep leeuwen de kleine Topi verscheurde en nuttigde.
Een nadeel van Katavi is duidelijk de TseeTseevlieg. Het is in ieder geval wennen dat de vliegen op je komen zitten. Hoe meer je beweegt, hoe meer er op je af komen.  De gids had een slim trucje. Gewoon wat olifantenshit in een potje doen en aansteken / laten smeulen. Door de rook bleven de vliegen redleijk op afstand.
Katavi is werkelijk een prachtig stukje natuur. Er lopen een aantal "megaherds" rond met 500+ dieren. Bij aankomst hebben we een eerste kudde zebra's gezien. Rond de middag kwamen we aan bij Katavi Wildlife Camp en daar werden we ontvangen door Dick, alias Richard. We waren in totaal met 12 personen bij de lodge. Je zit hier echt in the middele of nowhere en als je dan ziet wat er bij een lunch of diner op je bord ligt, dan kun je alleen maar genieten. Vanaf het camp kijk je uit over open gedeelte van het park. Aan het einde van de middag hebben we nog een gamedrive gemaakt. We hebben veel hippo's gezien. De andere dieren moet je echt zoeken. De meeste dieren schrikken snel en zijn duidelijk niet zo gewend aan de safarijeeps zoals de dieren in het Noorden het wel zijn. De gamedrives waren tijdens de 3 dagen Katavi indrukwekkend. In eerste instantie leek het tegen te vallen, maar nu we erop terugkijken is het toch echt wel een van de mooiste Tanzania ervaringen. De ongereptheid en het klimaat maken het tot een echt stukje unieke natuur. We hebben veel dieren gezien; leeuwen, hyena's (die je 's-avonds in je tent kon horen), olifanten, nijlpaarden, topi's, zebra's, apen, etc, etc, etc.

Na 4 nachten zijn we op maandag weer teruggegaan naar Dar. Dit was een lange vlucht en we zijn zelfs via Selous gevlogen waar we toevallig over de lodge vlogen waar we vorig jaar zaten. We zijn ook kort op Zanzibar geweest. Even landen, uitstappen, instappen en weer opstijgen. Ach ja, het gaat om het idee.
Aan het einde van de middag kwamen we aan op de luchthaven van Dar. We zijn met een transfer naar de slibway gebracht om hier onze tijd te vullen. Op deze boulevard zijn enkele winkels en restaurants. Rond 20.30 uur zijn we weer terug gebracht naar het vliegveld voor de terugreis naar Amsterdam.

Het was een topvakantie en zeker aan te bevelen.