Explore Tanzania
Delen

Shira route Kilimanjaro

Beste Marloes en Marjolijn,

Zoals beloofd volgt hier een verslag van onze ervaringen op Kili en Zanzibar. Nogmaals bedankt voor de tot in de puntjes georganiseerde reis die jullie voor ons hebben samengesteld!
De reis begon zoals vele bij de MacDonalds op het prachtige Schiphol. Buiten was de temperatuur ongeveer -2 graden met daarbij een mooie laag sneeuw...om alvast in de stemming te komen denk ik? De vlucht naar Kilimanjaro Airport is voorspoedig verlopen en daar aangekomen werden we opgewacht door de taxichauffeur (naambordjes volgen) die ons en nog 3 andere Nederlanders (die ook bij ons in de groep zaten) naar Ilboru Safari Lodge brachten. De lodge, en tevens startpunt van de expeditie, is prima verzorgt met heel vriendelijke bediening en zowaar een Nederlandse manager genaamd Ad. Met Ad zijn we de volgende dag naar de lokale markt in Arusha gegaan om boodschappen te doen...die we tevens mochten dragen (Het ADdertje...). Erg leuk om te zien hoe dat allemaal gaat, maar bij de slager moet je niet al te lang nadenken. Later op de dag kregen we een briefing van een medewerker van de African Walking Company. Hij vertelde hoe de route precies liep, waar we op moesten letten en kregen we de spullen die we gehuurd hadden. De groep was bijna compleet en inmiddels aangevuld met 2 Australiërs...toch even wennen dat accent. De volgende dag maakte we ook kennis met de 3 Engelsen die onze groep van 10 compleet maakte.

Dag 1...Inpakken en wegwezen! Met de jeeps naar Londorosi Gate, het beginpunt. Onderweg werden we getrakteerd op een eerste blik op Kili; echt een kippenvelmoment! Tweede primaire reactie was... wat hoog. Aangekomen bij Londorosi gate moesten we ons inschrijven om het park in te mogen. Dit was ook de eerste kennismaking met Tosha, de hoofdgids, en de andere gidsen. Daarna vervolgde we onze weg met de jeeps via een enigsinds hobbelige weg, dikke pret. Na ongeveer 45 min waren hadden we dat ook weer gehad en begonnen we onze expeditie (3200m). De wandeling naar het eerste kamp was tamelijk rustig met (maar) een aantal rotspartijen. Op het kamp (3500m) aangekomen stonden onze tenten netjes opgezet en werden we ‘s avonds getrakteerd op een heerlijke maaltijd van James. Na het diner werden we door de gidsen gebrieft over de volgende dag, wel even schrikken als aan beide kanten van de ‘kantinetent’ ineens 5 gidsen binnenvallen, Jambo!!!

Na een slapeloze nacht (oordopjes, oordopjes!) werd het licht en na washi washi, het inpakken van je tas en het ontbijt vervolgden we de expeditie. Een mooie wandeling langs het Shira Plateau met als uitstapje de Shira Cathedral (een rots). Eerste kennismaking met het klimmen over redelijk steile rotspartijen. Erg gaaf en boven aangekomen een zeer mooi uitzicht.
De dagen erna werd het tempo van wandelen lager, de nachten steeds kouder, de uitzichten en landschappen steeds indrukwekkender,en begon de groep steeds hechter te worden. De grappen en grollen volgden al snel; overigens heel goed voor het moraal! Zeker toen her en der de eerste ongemakken door de hoogte zichtbaar werden; verminderde eetlust, hoofdpijn, soms overgeven. Gelukkig ging dat bij iedereen langzaamaan beter. De gidsen hielden ons wat dat betreft heel goed in de gaten!

Vóór dag 5 gingen we alsmaar omhoog met een aantal acclimatisatie wandelingen met als hoogste punt 4900m. Maar op dag 5 gingen we voor het eerst naar beneden; van het kamp op 4600m door een heel mooie vallei met als laagste punt 3900m. Daar stond ons een leuke uitdaging te wachten, de Barranco Wall. Een steile beklimming van 300m over een muur van rotsen, goed kijken waar je loopt! Boven aangekomen werden we getrakteerd op een kopje soep en een regenbui (de eerste echte). Toen moesten we nog 200m omlaag waar ook ons kamp was.

Dag 6...bijna naar de top. Overdag naar het laatste kamp op 4600m, even rust en het diner en rond middernacht naar Uhuru Peak. Voor het zover was kregen we tegen het einde van de middag nog wel even een hagelstorm over onze tenten heen. Betekende ook dat het hogerop had gesneeuwd. 23:30, opstaan, rugzak voorbereiden, bakje thee en gaan! 0:05, daar gingen we, een lampionnenoptocht op weg naar Uhuru Peak. Stapje voor stapje...blijven ademen. Na 7 uur pole pole (slowly, slowly) wandelen waren we op Stella Point, 5735m. Eerste overwinning, nog een uurtje lopen en 160m stijgen en we zijn er...blijven ademen. Daar is het bord! Gehaald!!! Wat een uitzichten, wat een landschap, ongelooflijk! En het leukste is, iedereen in onze groep heeft het gehaald! Helaas, we konden niet heel lang blijven, dus de afdaling werd al snel ingezet...achteraf gezien hadden ze me wel met een helikopter op kunnen halen want de steile afdaling door los zand en sneeuw was echt heel vervelend. Het kan niet altijd feest zijn denk ik.

De laatste dag namen we afscheid van de gidsen, de porters, gaven we de fooien en werd er her en der wat kleding weg gegeven. Daarna liepen we door een stuk regenwoud en nadat we ons certificaat van Tosha hadden gekregen werden we met de jeep weer naar Ilboru Safari Lodge gebracht. Douchen...dat is het enige wat door je heen gaat. En daarna ging er veel bier doorheen. Pure voldoening!

Het tweede deel van onze vakantie was 8 dagen op Zanzibar, primair om te duiken. De reis daar naartoe was ook weer tot in de puntjes geregeld, naambordjes volgen. De eerste lodge was Mtoni Marine, dat ligt iets ten noorden van Stone Town, een prima lodge met zowaar een Sports Bar. Goed toeven daar. De volgende dag hebben een korte tour door Stone Town gedaan en alles geregeld voor het duiken. De dagen erna hebben we 4 duiken vanuit Stone Town gedaan. Goed geregeld trouwens, je gaat ‘ sochtends met de boot weg, dan maak je 1 duik, dan lunch je op de boot en maak je ‘s middags de 2e duik. Heel veel mooi koraal en rare visjes! Helaas de ‘misschien zien we hem’ schildpad nog niet gezien. De tweede locatie was Matemwe Beach Village aan de noordoostkust van het eiland. Mooi resort, maar in de omgeving is weinig te doen. Maar het is supermooie plek om te gaan snorkelen en duiken! De super enthousiaste crew van het One Ocean duikcentrum (op het resort) maken het ook echt leuk. Ook daar weer 4 duiken gedaan, zelfde principe, met een boot de zee op. Enige verschil is dat je eerst 45min met een truck over een zeer hobbelige weg moet om bij de boot te komen. Het zeelandschap daar is iets anders, het water is veel helderder, iets minder koraal maar veeeeel meer (scholen) vissen, supergaaf! Uiteindelijk hebben we tijdens de laatste duik toch nog ‘de schildpad’ en zowaar een dolfijn gezien!

De laatste dag was ook alles weer top geregeld, vervoer naar vliegveld, In Dar Es salaam naar een soort shopping centrum gebracht voor ‘last minute souveniers’ en om een hapje te eten en weer terug naar vliegveld voor vlucht naar Hollanda. Van +/- 30 graden naar 0 graden...das toch even wennen. We kijken terug op een supervakantie!