Explore Tanzania
Delen

Reis van ons leven

Beste Marloes,
Na het uitgebreide telefoongesprek na onze terugkomst uit Tanzania, volgt hier dan nog een verhaal voor de website. Op 23 februari jl. vertrokken wij voor een gezamenlijk met jou uitgestippelde reis naar Tanzania. Het is absoluut de reis van ons leven geweest, ook al hadden we Tanzania al eens bezocht in 2004.
De accomodaties waren van goed tot uitstekend. We begonnen in Rivertrees in Arusha. Heerlijk om daar even bij te komen en de volgende dag het Arusha NP te bezoeken, dat we nog niet kenden. Zo konden we alvast een beetje wennen. We hebben hier evengoed al heel wat dieren gezien. Onze gids voor de komende 14 dagen, Prim genaamd, was een zeer sympatieke gids die niet alleen een geweldige chauffeur was, maar ook alle kuilen in de weg zag en daarnaast ook vrijwel alle dieren. We waren dan ook erg blij met hem.
Daarna gingen we naar Lake Manyara dat we weliswaar al kenden, maar nu in een heel ander jaargetijde zagen en niet tijdens een groepsreis. We hadden hier o.a. een zeer relaxte ontmoeting met een groep van naar schatting 50 olifanten die ons passeerde alsof we niet bestonden. Het Kirurumu Tented Camp net buiten Lake Manyara viel ons wat tegen, maar het werd daarna alleen maar beter. Onze volgende pleisterplaats was de Plantation Lodge in Karatu. Hierover vallen alleen maar uitstekende dingen te zeggen. Prima kamer, badkamer, met overdekt terras, schitterende tuinen, mooi gelegen en heerlijk eten. Dit geldt zowel voor het ontbijt, het lunchpakket als het diner. Hier vandaan brachten we een bezoek aan de Ngorongoro Krater. Dat was ook een schitterende dag. We zagen o.a. 2 cheetah's vlakbij, mannetjes olifanten, een Martial Eagle loerend op monitor lizzards en 2 zwarte neushoorns.
Daarna bezochten we Dunia Camp in de Serengeti bij de Moru Kopjes. Erg fijn dat alles hier inbegrepen was, zoals de drankjes en wijn bij het avondeten. Wat wen je vlug aan de geluiden buiten de tent zoals 's nachts de hyena's, zebra's en leeuwen. Waar we minder snel aan konden wennen was het grote aantal TseeTsee vliegen dat hier aanwezig was zodat je overdag niet zonder het horregaas dicht in de voortent kon zitten. Ook hier hebben we weer enorm veel dieren gezien, waaronder een leeuwin met 3 welpjes, 4 cheetah broers, zebra's, gnoes met kleintjes en talloze andere dieren. Ook een prachtig verblijf. Op een avond na het diner scheen er iemand met een zaklamp even buiten de dinertent en het bleek dat er 5 zebra's op korte afstand stonden te grazen, de dichtstbijzijnde ongeveer 5 meter van de dinertent af.
Na 3 nachten verruilden we Dunia Camp voor Olakira Camp in de Ndutu Area. Samen met de Plantation Lodge is dit het Camp dat de uitschieter was tijdens onze reis. Het personeel, de tenten, het eten, het eventueel verhelpen van problemen, de grapjes van Pascal, het feit dat Pascal altijd met ons mee at tijdens de diners, het glas Amarula als afsluiting van het diner ......
Ook hier hebben we weer veel dieren gezien waaronder een andere leeuwin met 3 welpjes, een mannetjes leeuw, andere leeuwinnen, olifanten, gieren, maraboes, bat-eared foxes, jakhalzen, en uiteindelijk 4 oribi's. Het luipaard dat we voor de eerste keer hoopten tegen te komen, hadden we al 3 keer eerder gezien, maar zo ver weg dat het vrijwel niet te fotograferen was. Aan het eind van de ochtend safari kwamen we een luipaard in een boom tegen. Hij of zij sliep onder het bladerdak en was toch nog wel aardig donker. 's Middags was het goed raak. Na een mislukte jacht van het inmiddels wakkere luipaard op een zebra, ging ze eerst een poos op een heuveltje zitten, geeuwde eens wat en rekte zich uit liep toen naar een afgebroken boomstam en sprong erop. Hij of zij liet zich aan alle kanten bewonderen en het leek wel of ze zat te poseren. Daar kun je alleen maar ademloos naar kijken en denken wat een prachtig dier! Wij zijn er erg blij dit te hebben mogen meemaken.
Na 4 nachten en uitgezwaaid door al het personeel begonnen we aan de terugtocht. Vrijwel onmiddelijk begonnen we de dieren te missen. We hebben de Plantation Lodge nogmaals aangedaan en Rivertrees voor een dagkamer.
Nu we eenmaal thuis zijn genieten we nog steeds van o.a. de foto's die deels nog bewerkt moeten worden. We hebben het nog vaak over Tanzania en hopen beslist nog een keer terug te gaan, misschien naar parken waar we nog niet geweest zijn zoals Tarangire, Selous en Ruaha. Als het zover komt gaan we zeker opnieuw met Explore Tanzania, want dat is ons uitstekend bevallen.

Hartelijke groeten van Kees en Ria Lourens uit Nieuw Vennep.