Explore Tanzania
Delen

Safari indrukwekkend

Hallo Marloes,

We hebben een fantastische, onvergetelijke vakantie gehad! Vooral de safari was indrukwekkend.
Alles was prima geregeld. Steeds stond er iemand klaar om ons op te halen van het vliegveld of van een andere bestemming. Alle vluchten verliepen prima. Na een KLM-vlucht waarbij we royaal van eten en drinken werden voorzien stond bij aankomst in Arusha Joseph ons al op te wachten. Hij bleek een fantastische gids te zijn! Hij wist veel, was aardig, vrolijk en geduldig. In Arusha bracht hij ons naar Karama Lodge, mooi gelegen, heerlijk eten, vriendelijk personeel, eenvoudige lodges.
De volgende morgen hadden we onze eerste gamedrive. Gelijk indrukwekkend. Vooral veel apen gezien maar ook een pyton naast de auto, giraffes en olifanten. ‘s Middags de wandelsafari samen met een andere familie. Buffels en een waterval gezien. Minder indrukwekkend dan ‘s ochtends. De tweede safaridag op gamedrive geweest naar Lake Manyara. Prachtig! Veel wild gezien en een prachtige natuur.
Toen we aankwamen bij Kirurumu Tented Lodge overtrof dit onze stoutste verwachtingen, wat een sfeer en wat een schitterend uitzicht! Ideaal dat we met de kinderen in dezelfde lodge zaten boven elkaar met toch genoeg privacy. Geweldig verblijf gehad!
De volgende ochtend hadden we de fietssafari. Erg mooi. Ook een bezoek aan de markt in Mto wa Mbu gebracht. Confronterend en indrukwekkend om te zien hoe armoedig maar toch vaak blijmoedig de bevolking is. Uitleg gehad over het maken van bananenbier en een ‘schilderijfabriek’ bezocht (we zijn heel blij met een schilderij wat we daar gekocht hebben: lijkt thuis nog mooier). Hierna een fantastische, echte lokale lunch gehad op een geweldige lokatie. Fijn om te zien dat de lokale bevolking zo ook een graantje kan meepikken van het toerisme.
De volgende dag naar de krater. Wederom een prachtige natuur. Hier hebben we een luipaard gezien, naast de auto. Verder viel het wild wat we deze dag gezien hebben iets tegen. Onze verwachtingen van de krater waren denk ik te hoog. De rit naar Ndutu Safari Lodge was mooi. De Lodge zelf lag schitterend en we hebben er een heerlijk verblijf gehad. Goed eten, vriendelijke mensen, top!
De volgende 3 dagen stond de Serengeti op het programma.
Na een prachtige gamedrivedag waarbij we veel wild gezien hebben kwamen we steeds dichter bij de rook die we de hele dag al vanuit de verte hadden gezien. Joseph had verteld dat ze een deel van de Serengeti gecontroleerd aan het afbranden waren (het droge oude gras).
Het verblijf in de Serengeti bij het Explore Tanzania Green Camp was geweldig. Prachtige gamedrives gemaakt. Veel olifanten, krokodillen, leeuwen, nijlpaarden, cheetahs, enz. gezien. En we hebben een crossing van gnoes gezien in de River Mara. Geweldig! De crew was erg vriendelijk en ze legden ons verblijf op alle mogelijke manieren in de watten.
Dinsdagmorgen zijn we vertrokken vanaf de landingsbaan in de Serengeti naar Arusha. Vanaf Arusha vertrokken we 3 kwartier later naar Zanzibar.
Bij aankomst op Zanzibar stond de taxi klaar om ons naar Matemwe Beach Village te brengen. Onderweg zagen we een heel andere wereld. Hoewel we ook veel armoede op het vaste land hadden gezien, oogde het hier toch anders. Voor ons gevoel wat crimineler en minder blijmoedig.
De chauffeur werd een paar keer aangehouden door de politie. Gelijk achter de armoedige huisjes en het troosteloos aandoende straatbeeld lag het prachtige Matemwe Beach Village. De kamers lagen prachtig, slechts een paar meter van het mooie strand verwijderd. Het eten was top en iedere dag werden de kamers schoongemaakt en werden er schone handdoeken opgehangen. Het witte zand voor de deur werd iedere ochtend geveegd en zelfs de klamboe werd keurig opgehangen en ‘s avonds weer omlaag gedaan. We geneerden ons soms voor het personeel voor al deze luxe. We hebben op Zanzibar vooral gerelaxed. Eén keer hebben we gesnorkeld. Dit was een mooie ervaring, prachtige vissen en mooi koraal gezien. De terugweg verliep ook goed. In Dar es Salaam werden we opgehaald door een chauffeur die ons naar Slipway bracht. Dit was wel een uur rijden en weer een uur terug, zodat we nog op moesten schieten met eten. Maar we konden door deze rit wel een indruk krijgen van deze stad, die heel anders is dan Arusha.
De KLM-vlucht verliep prima.
Mede dankzij Explore Tanzania hebben we een onvergetelijke reis gehad. Veel indrukken opgedaan. Veel wild en ander moois gezien. Jullie hadden alles prima geregeld!