Explore Tanzania
Delen

Uitstekende service en begeleiding

Beste Marloes en Marjolijn,

Allereerst willen we jullie bedanken voor de organisatie van deze schitterende vakantie. We hebben ons er meerdere malen over verbaasd hoe goed alles tot in de puntjes geregeld was. Overal werden we bij aankomst direct opgevangen door iemand die ons bracht waar we zijn moesten of door de gids die ons zou rondleiden. En waar de rondleiding van de ene gids stopte, stond de andere gids ons al op te wachten. Perfect geregeld en dat allemaal in Afrika!

We zijn gestart met een nachtje Karama Lodge. Prima plek voor 1 nachtje.

Daarna door naar Tarangire. Een schitterend park. Onze eerste kennismaking met de dieren.  Waaronder natuurlijk heel veel olifanten.  Helaas ook een dode olifant, maar ja zo konden we ook de gieren van dichtbij in actie zien. Het verblijf in Tarangire Safari Lodge was perfect. Vanaf onze stoel voor de tent hadden we een geweldig uitzicht over de rivier waar veel dieren kwamen drinken. Regelmatig lopen de dieren rond de tenten. Wij hadden vaak ons dikdik koppeltje op bezoek. De tenten zijn lekker ruim, het eten smaakt prima en het personeel is supervriendelijk. Hier willen we zeker nog eens terug komen.

Door naar Lake Manyara. Een totaal ander park geen open vlakte meer maar dicht bosgebied waar je goed leert wild spotten. Toch veel dieren gezien en weer  “nieuwe” dieren aan ons lijstje kunnen toevoegen.
En jaaaaa….. we mochten in het Green Camp in de nieuwe piramidetenten slapen met onze eigen outdoor badkamer. De tenten staan helemaal verscholen in de bosjes aan een droogstaande rivier omringt door bergen en rotsen (zelfs inclusief een waterval).
Het toilet is een houten doos boven een gat in de grond. De douche is een zak aan de boom. Slapen gebeurde dan wel weer gewoon in prima bedden. En dat allemaal op de meest schitterende locatie waar verder niemand was dan wij vieren, onze gids en 3 mensen die alles voor ons verzorgen. En we weten nog niet hoe de kok het voor elkaar kreeg onder de meest primitieve omstandigheden maar: we kregen hier echt het lekkerste diner van onze hele vakantie!!!!
In Lake Manyara hebben we ook een nachtsafari gedaan. Helaas waren deze gidsen niet zo heel goed in het spotten van dieren in het donker. We misten hier echt onze “eigen” Zephania. We hadden met Zephania, op de heenweg door het park naar het startpunt van de nachtsafari al meer dieren gespot dan tijdens die hele nachtsafari. Maar toch was het een leuke belevenis zo in het donker in een open wagen met zoeklicht op zoek naar dieren.

Maar ja, er is ook niemand zo goed als onze gids Zephania. Wat hebben wij het enorm getroffen met hem!!  Hij wist het altijd zo te regelen dat wij altijd op het juiste moment op de juiste plek waren. Hij weet enorm veel te vertellen over de dieren en zijn land en we hebben we veel lol gehad met elkaar. En.. hij heeft ons zo goed Swahili geleert dat ze in Zanzibar dachten dat we al een poosje in Tanzania woonden.

De rondwandeling door Mto wa Mbu was een leuke afwisseling. Het gaf ons wel weer heel duidelijk het gevoel dat wij het toch wel heel erg rijk en goed hebben in Nederland. Daarna de reis naar Rhotia Valley. Alweer een schitterend gelegen lodge bovenop een berg. Weer een kleinschalige lodge met lekkere luxe tenten waar de winst dan weer wordt gebruikt voor het naastgelegen weeshuis. Hier werd onze jarige zoon ’s avonds verrast met een zingende en dansende groep personeelsleden die een heerlijke taart brachten!  Zo voelde hij zich toch echt jarig.

Het volgende park op ons verlanglijstje was de Ngorongoro Krater. We hadden ons hier enorm veel van voorgesteld en eigenlijk viel het een klein beetje tegen. Wat zijn hier enorm veel mensen. Overal om je heen rijden andere auto’s. Dat waren wij dus helemaal niet gewend. Maar daar moet je even door heen kijken. Door de open vlakte kun je wel vrij gemakkelijk wild spotten. We hebben dus veel wild gezien. Nu ook voor het eerst leeuwen van heel dichtbij. De zebra’s en gnoes komen echt tot tegen de auto aan staan. Alleen die neushoorn wilde echt zijn bos niet uitkomen voor ons.
Na de krater zijn we door gereden naar Ndutu Safari lodge. Onderweg naar de lodge zijn we ook allerlei dieren tegengekomen. Zoals een hyenamoeder met jongen. We hoeven hier niet op de weg te blijven dus Zephania reed gewoon met de auto naar het hol. Moeder hyena vluchtte het hol in en liet haar kinderen gewoon buiten achter. (echte moederliefde!). De 4 jonge hyenawelpjes bleven ons maar heel verbaasd aanstaren zodat we een hele serie foto’s van ze hebben kunnen maken.
In Ndutu lekker gedineerd, onder de wakende ogen van de genetkatten die ’s avonds in het restaurant de gasten komen bekijken en heerlijk geslapen (in een echt stenen huisje). Hier zijn we ook echt te kort gebleven. We hadden best iets langer in deze lodge willen zijn. Maar er staat ons nog zoveel moois te wachten.

Dan is ons laatste safari-onderdeel al weer aangebroken. Een verblijf van 3 dagen in het noorden van de Serengeti. Echt absoluut het hoogtepunt van de vakantie. Nog voordat we de toegangspoort hadden bereikt zagen we onze grootste wens in vervulling gaan. We zagen een leeuwin langs de weg lopen. Altijd indrukwekkend om vlak naast zo’n dier te staan. Maar Zephania reed door, sterker nog.. hij reed zelfs van de leeuw weg een eindje de heuvel op. Helemaal snapten wij het niet totdat hij ons pal voor een leeuwen crèche liet stoppen!!  Hier lagen 3 leeuwinnen met 10 welpen verscholen in het hoge gras. Er kwam een andere leeuwin aanlopen, haar bek nog onder het bloed van haar ontbijt. Zij werd verwelkomd door haar welpen waarna zij ging liggen om ze te zogen. Zo volgden later nog 2 leeuwinnen. Toen de buikjes van de welpen weer gevuld waren alle welpen aan het spelen en hun jachttechnieken op elkaar oefenen. Echt geweldig om naar te kijken!! Nooit gedacht dat we dit zouden zien tijdens onze reis.
Het kamp Bologonja under canvas was onze absolute favoriet. Alweer een kleinschalig luxe kamp (jullie weten echt de mooiste kampen uit te zoeken) op een perfecte locatie, midden tussen de migratie in.
We zijn tijdens een gamedrive niet verder gekomen dan 5 minuten van ons kamp. Hier zagen we duizenden gnoes en zebra’s de rivier de Bologonja oversteken. Geen spectaculaire grote rivier als de Mara rivier maar wel heel mooi om te zien. We waren op een gegeven moment helemaal omringd door gnoes en zebra’s.
Het personeel in het kamp is heel vriendelijk en staat altijd voor je klaar om bv warm douchewater te brengen. Het eten was perfect. Heel leuk ook dat onze gids hier iedere avond met ons mee eet. Zo leer je elkaar extra goed kennen. Bewaking die je in het donker naar je tent of restaurant bracht was ook absoluut noodzakelijk want de leeuwen wilden ’s nachts nogal eens door het kamp spoken. En ook een buffel is wel erg groot als je er bijna tegenaan loopt op weg naar je tent. Heel speciaal om dit zo mee te maken.
Wat was het ontzettend moeilijk om afscheid te nemen van Bologonja en “onze” Zephania. Tanzania staat voor altijd in ons hart gegrift.

Gelukkig was dit nog niet het einde van onze vakantie.
We zijn nog een week naar Zanzibar geweest om lekker uit te rusten en alle indrukken een beetje te verwerken.
Wat zijn we gruwelijk verwend in Ras Nungwi !
Een heerlijk luxe hotel met restaurant dat beslist een Michelin-ster waard is.
Lekker luieren bij het zwembad of aan het strand terwijl je regelmatig verwend wordt met fruit, drankjes en koekjes. Met als sluitstuk een volkomen onverwacht, romantisch diner met ons viertjes op het door fakkels verlichtte strand ter ere van ons 25-jarig huwelijk. Compleet met zang, dans en een mooie taart. Stiekem georganiseerd door Explore Tanzania? Een hele grote verrassing. Dank jullie wel!

Het doel van deze reis was om onze 25-jarig huwelijksfeest samen met onze zoons op een onvergetelijke en unieke manier te vieren. Nu, dat is op alle fronten gelukt!!!