De African Dream

27 juni 2022 | Nico, Bertine, Nick & Lisanne

Onze reis naar Tanzania en Zanzibar heeft een onuitwisbare indruk op ons gemaakt. Een eerdere safari heeft ons geleerd dat het heel moeilijk is om onder woorden te brengen hoe adembenemend zo’n ervaring is. Dat werd in Tanzania nog maar eens bevestigd.

Zoals zoveel reizigers begon ook onze trip chaotisch omdat de situatie op Schiphol simpelweg een puinhoop is. Toch zaten wij op het laatste nippertje (maar dus net op tijd) in het vliegtuig waarna we ons volledig hebben overgegeven aan al het moois wat deze reis ons te bieden had. En dat was veel!

Na een comfortabele reis werden wij voor de eerste overnachting naar Ngare Sero Mountain lodge gebracht. Het weggetje naar de accommodatie leerde ons dat we echt in Afrika waren aangekomen maar uiteindelijk doemde de prachtige, oude boerderij op. Het liep inmiddels tegen middernacht maar er stond toch nog een prima maaltijd op ons te wachten.

Uitgerust en wel werden we de volgende ochtend opgehaald door onze gids George die later in de week een vriend voor het leven werd! Onder zijn leiding reden we naar Tarangire National Park waar de eerste kudde olifanten al snel voor onze auto overstak. Om stil van te worden, dat zou later in de week nog wel vaker gebeuren. Of eigenlijk een paar minuten later al! We hadden het geluk dat de Koning der Dieren al snel op ons stond te wachten; de leeuw in volle glorie! Zebra’s, impala’s, apen, gnoes, stokstaartjes, knobbelzwijnen, waterbokken en heel veel prachtige vogels. En dat allemaal toegelicht door de deskundige, betrokken en uiterst vriendelijke George. Die avond werden we afgezet bij Lake Burunge tented lodge, Weer een schilderachtig plekje middenin de wildernis. ’s Nachts werden we wakker van luidruchtige apen. Onze gids vertelde ons de volgende ochtend dat dit waarschijnlijk kwam omdat zij elkaar wilden waarschuwen voor naderend gevaar: het luipaard! Zo dicht bij onze tent!

Na een heerlijk ontbijt vertrokken we richting Lake Mayara National Park. In een veel dichter begroeide omgeving was het in eerste instantie wat lastiger om dieren te spotten maar de oren van George waren óók goed genoeg om veel wild op te sporen: nijlpaarden, bavianen, hertjes en opnieuw prachtige vogels (naast een weelderige flora!). George had zich vandaag ten doel gesteld de buffel op te sporen maar dat is helaas (nog) niet gelukt. We gebben er echter alle vertrouwen in dat dit snel gaat lukken. De derde slaapplek was (opnieuw) een plaatje, eigenlijk de meest indrukwekkende van allemaal. In een tent waar het personeel je douche moest komen vullen zodra je wilde badderen met een composttoiletje. Maar wat veel indrukwekkender was: aan een rivier waar tegen zonsondergang een grote kudde olifanten kwam drinken. Op “aanraak-afstand”! Met een groot gezelschap aan een lange tafel met heerlijk eten en goede wijn….we waren gevoelsmatig in het paradijs aanbeland.

Na het ontbijt gingen we op weg naar Mto wa Mbu, een dorpje in de buurt van accommodatie. George kreeg hulp van een gids in opleiding. Een super vriendelijke jongen met dezelfde scherpe ogen en oren als George. Er zou ons weinig meer ontgaan. Als je niet oplet gaat al dat dieren-geweld bijna normaal worden. Olifanten, giraffes, dik-diks en aapjes kruisten onze weg. Bovendien konden we op maar een paar meter afstand een leeuwengezin in de ogen kijken. In het dorp Mto wa Mbu werden we rond geleid om kennis te maken met de lokale bevolking en gebruiken. Na een rondgang langs bananenplantages (ook rode!), een schooltje en de lokale winkelstraat (….). Daarna werd ons een lokale lunch aangeboden, compleet met bananenbier….Doe ons maar Kilimanjaro bier, If you don’t climb it, drink it! Halverwege de middag werden we afgezet bij onze volgende accommodatie, Rhotia Valley tented lodge. Na een bezoekje aan het lokale weeshuis op ons gemak genoten van het uitzicht (1700 meter hoog) en opnieuw een heerlijke maaltijd.

De volgende dag moesten we vroeg uit de veren op weg naar de Ngorongoro krater. Inde afgelopen dagen hadden wij reeds twee dieren van The Big Five gespot: olifant en leeuw, vandaag konden wij zomaar de buffel bijschrijven! Hyena’s (die heel smakelijk een gnoe oppeuzelden), flamingo’s, pelikanen, hartenbeesten en zelfs een python kruisten vandaag ons pad! Het toetje van vandaag ontdekten we kort voordat we bij onze lodge aankwamen: de neushoorn. Afgevinkt dus! We hebben 2 geweldige dagen gehad in de krater maarr…we moesten weer verder. Op naar de Serengeti. Onderweg bezochten we een dorpje van de Maasai. We werden niet alleen rondgeleid, er werd ons geleerd hoe vuur te maken en we bezochten opnieuw een schooltje. De kinderen werden bijna bang van lange, witte mannen maar uiteindelijk werd uit volle borst het ABC voor ons opgedreund. O ja, we mochten bovendien nog even meespringen met de jonge mannen. Zij kwamen eerlijk gezegd wel een beetje hoger. Kort daarna voegden we makkelijk 2 nieuwe dieren toe aan ons totaal: de elanden en topi’s. Rustig om ons heen kijkend (nou ja, rustig, de weg zorgde met al z’n hobbels en kuilen opnieuw voor een African Massage) stonden we toch plotsklaps voor…..het luipaard! Niet alleen een prachtig beest maar ook de ontbrekende schakel in onze Big Five puzzel. Alsof het zo moest zijn spotten we er later gewoon nog één. Onze dag kon niet meer stuk. ’s Avonds werden we afgezet bin Hippo Trails Camp. Een locatie waar de nijlpaarden (wat kunnen ze stinken) ’s nachts rustig om onze tenten heen liepen. Dat alles deze reis klopte werd de volgende dag maar weer eens bewaarheid. We gingen namelijk op zoek naar de cheetah en…..we vónden de cheetah. Het kon gewoon niet op want aan het einde van de dag stonden we ook nog oog in oog met de krokodil.

Zoals gezegd, het leek in de loop der dagen allemaal bijna gewoon te worden. Maar dat is natuurlijk niet! Zeker niet als je ’s morgen bij het bestijgen van de jeep ineens een leeuw tussen de struiken ziet. Op pakweg 75 meter van onze tenten. Het bleef maar voorbij komen, al het moois wat Tanzania te bieden heeft. Bijna niet te bevatten. We proberen het allemaal in ons op te nemen maar da’s bijna niet te doen…

Die avond het laatste diner met onze vrienden George en Hassan. We werden er al een beetje verdrietig van dat we morgen afscheid van ze moesten nemen. En ja hoor, tranen met tuiten op het kleine vliegveldje in de Serengeti. Het wordt misschien wat lyrisch maar….George en Hassan, we zullen jullie NOOIT vergeten!

Vanuit het vliegtuig keken we nog maar eens over al het moois heen wat de afgelopen dagen aan ons voorbij was gegaan. Wat een prachtig gezicht. De dagen erna hebben we op Zanzibar heel relaxed na kunnen genieten van alles wat we hadden meegemaakt maar ook van al het moois wat Zanzibar te bieden heeft. Prachtige accommodatie, mooie stranden, heerlijk gesnorkeld en als klap op de vuurpijl heerlijk gegeten bij The Rock. We verlieten Afrika met pijn on ons hart en beloofden onszelf dat we zeker nog eens terug gaan komen voor het volgende deel van de African Dream.

Wil jij ook zo’n prachtige reis maken?

Bekijk dan de voorbeeldreizen die volledig naar wens aan te passen zijn of
neem direct contact met ons op voor een reis op maat!