Adembenemend!

24 juni 2022 | Menno & Giovanni

Ik weet nog goed dat mijn vader (70jr) vroeger altijd naar National Geographic keek. Als kleine jongen vond ik de natuurfilms erg saai, maar naarmate ik ouder werd begon ik het steeds meer te waarderen en al vrij snel belandde “safari” bovenaan mijn bucket list. Ondanks dat mijn vader altijd geboeid was door de natuur en haar dieren, is hij minder reislustig dan ik en zou hij nooit zelf een dergelijke safari reis ondernemen. Desalniettemin, leek het me een super idee om gezamenlijk met hem dit avontuur aan te gaan.

Met behoorlijk wat overtuigingskracht en met behulp van de informatieavond bij Explore Tanzania ging hij overstag. Na twee jaren wachten, i.v.m. de pandemie, konden we van 24 juni t/m 5 juli 2022 eindelijk beginnen aan ons avontuur. Na aankomst op de Kilimanjaro luchthaven, werden wij netjes opgewacht door de driver van Explore Tanzania, die ons al zingend (Jambo BWana) naar onze eerste lodge “Ilboru Safari Lodge” in Arusha reed. Naast dit warme welkom, werden we bij de lodge nogmaals geconfronteerd met de enorme gastvrijheid van de Tanzanianen. Immers rond 23:00 stond er nog een team voor ons klaar in de keuken om ons te kunnen voorzien van een warme maaltijd.

Dag twee hebben we gebruikt als rustdag om te kunnen acclimatiseren. De lodge beschikte over een prachtige groene tuin en een prima restaurant voor ontbijt, lunch en diner. Daarnaast heb ik eveneens genoten van de heerlijke massage service. Op de derde dag maakten we kennis met onze gids “Chrisple” en vertrokken we in de jeep naar de volgende lodge “Tarangire Safari Lodge“. Echter voordat we naar de lodge reden, maakten we al een korte safari in het Tarangire National Park. Al heel snel kwamen we heel veel dieren tegen. Zebra’s, jackhalzen, wilde zwijnen, impala’s, leeuwen, olifanten, giraffes en zelfs een cheeta die precies naast onze jeep ging uitrusten. Een beter begin van de safari hadden wij ons niet kunnen wensen. Rond de lunch reden we naar de lodge om in te checken en te lunchen. Ook hier werden we warm welkom geheten en konden we tijdens de lunch genieten van het geweldige uitzicht over een vallei en de Tarangire rivier waar de olifanten, zebra’s en giraffes rustig zaten te drinken.
Rond 16:00 vertrokken we voor onze tweede safari. Ook ditmaal was het geluk aan onze zijde, want we zagen hoe een leeuwin een aantal gnoes besloop en de aanval inzette. Helaas voor de leeuwin zonder succes, maar voor ons een echte real time national geographic ervaring! Daarnaast passeerde een kudde olifanten op steenworp afstand onze jeep en zagen we in de verte een luipaard in een boom.

Na een korte nacht, waarin we meerdere keren werden gewekt door het gebrul van een leeuw op vrij korte afstand van onze tent, vertrokken we rond 8:00 voor een volgende safari in het Tarangire National Park. Na een stukje rijden bevonden wij ons opeens temidden van een kudde olifanten (een stuk of 20). Aan weerszijde van de weg waren ze peaceful en bijna geruisloos aan het grazen. Het leek alsof de tijd stil kwam te staan en wij onderdeel werden van de groep, want ze trokken helemaal niks van ons aan. Het was een adembenemende ervaring!
Nadat de olifanten ons hadden gepasseerd, werd de safari voortgezet richting het zuiden van het Tarangire park. Onderweg veranderde het landschap van bosachtig; in grasvlakten; en in moeras. Het moeras leek vanaf een afstandje zelfs op een sawa uit Indonesië, maar hetgeen wat ons direct weer terugbracht naar Afrika, was hetgeen waar het Tarangire park om bekend staat, namelijk wederom een enorme kudde Olifanten (een stuk of 35) wat stond te grazen/ badderen in het moeras. Ondanks dat we de ochtend al veel olifanten waren tegengekomen, zorgde het andere landschap toch weer voor een andere belevenis. Naast de olifanten kwamen we die dag nog o.a. zebra’s, leeuwen, een zeearend, waterbacks, antilopen, buffalo’s en een groep bavianen tegen.

De volgende dag stond de trip van Tarangire naar de Serengeti op de planning. We vertrokken om 8:30 en passeerden lake manyara (op een afstand zichtbaar) en de Ngorongoro Krater. Ook ditmaal waanden we ons telkens in een andere wereld. Rond de krater was het koud, mistig en jungle groen en na het passeren van de krater zagen we een enorme open vlakte wat me deed denken aan het Andes gebied in Peru. Daarna belandde we in een woestijn en uiteindelijk ging dit over in de savanne van de Serengeti. De weg tussen de Ngorongoro krater en de Serengeti gaat de boeken in als “Afrikaanse massage”, want boy oh boy wat werden we heen en weer geschud. Rond 18:00 kwamen we aan bij onze nieuwe lodge Serengeti Sound of Silence. Achteraf kunnen we stellen dat dit de beste lodge was waar wij zijn verbleven. Het uitzicht vanuit je tent; de faciliteiten van de lodge en luxe van de tent; de zonsondergang en prachtige sterrenhemel; maar bovenal het personeel maakte het verblijf als een feestje.

We hadden ervoor gekozen om 3 dagen te verblijven in de Serengeti, omdat de trek van de gnoes en zebra’s in volle gang zou zijn en wij daardoor een hoop actie hadden verwacht. Ondanks dat we alle 3 dagen meerdere bijzondere dingen hebben gezien, zorgde de immensheid van de Serengeti er wel voor dat je in tegenstelling tot Tarangire wat langer moest rondrijden voordat je wat zag en sommige dieren kon je enkel op een grote afstand bewonderen. Desalniettemin, zagen we veel luipaarden, olifanten, giraffes, leeuwen, nijlpaarden, hyena’s, krokodillen en uiteraard de duizenden gnoes/ zebra’s die aan hun trek waren begonnen. Tevens hebben we een leeuwin en een cheeta zien jagen. Beide aanvallen liepen wederom voor de katachtigen op niks uit, maar beleefde ons spanning en sensatie.

Na de safari’s in de Serengeti, zette wij onze reis voort richting het stadje Karatu, waar we overnachtte in Rhotia Valley tented lodge. Wederom beschikten we over een prachtig uitzicht en had de lodge erg vriendelijk personeel. Deze lodge was wel iets veroudert t.o.v. de voorgaande locaties, maar in de basis nog steeds erg netjes en in prima staat. De volgende ochtend vertrokken we heel vroeg richting de Ngorongoro Krater. Het bezoek aan de krater voelde voor ons als een goede samenvatting/ afsluiting van onze voorgaande safari’s. Immers alle dieren en de landschappen die we al hadden gezien, kwamen we daar nogmaals heel geconcentreerd tegen. Echter ook ditmaal zorgde met name de kraterwanden voor een ander decor en een andere beleving. Daarnaast zorgde het zien van de neushoorn ervoor dat we onze “Big Five” hebben kunnen afvinken en waren de flamingo’s een leuke toevoeging aan de lijst van gespotte dieren.

Al met al kijken wij nu terug op een geweldig avontuur, wat mede mogelijk is gemaakt door de goede organisatie en zorgen van Explore Tanzania. Wij zijn compleet ontlast en hebben volledig kunnen genieten van een onbezorgde reis. De safari’s waren geweldig en de gids “Chrisple” was enorm kundig, geduldig, vriendelijk en had ontzettend veel kennis van de verschillende dieren en de natuur/ landschappen. Kortom, wij gunnen iedereen eenzelfde soort ervaring en kunnen Explore Tanzania met een gerust hart aanraden als dé reisorganisatie voor reizen naar Tanzania.

Wil jij ook zo’n prachtige reis maken?

Bekijk dan de voorbeeldreizen die volledig naar wens aan te passen zijn of
neem direct contact met ons op voor een reis op maat!