Mijn jongensdroom is echt uitgekomen!

12 september 2022 | Lineke & Ton

Safari noord Tanzania en Zanzibar

Wat hebben we een geweldige reis mogen maken, die begon bij Marjolijn, toen zij voor ons een prachtige reis heeft uitgezet.
Maandag 12 september 2022 was het dan eindelijk zover, na twee keer te zijn uitgesteld. Het was nog wel stress op Schiphol, maar na vier uur wachten en lopen konden we dan toch nog mee in het vliegtuig.

Ons eerste adres was de Ngare Sero Lodge in Arusha, waar we allervriendelijkst worden ontvangen. Om 22.30 uur krijgen we nog een heerlijk diner voorgeschoteld. We verblijven hier twee nachten en ontbijten met apen in de bomen in een prachtige tuin. Hier komen we de rest van de dag heerlijk bij van onze vliegreis.

Op woensdag begint dan onze 10-daagse safari. Om 8.30 uur komt onze gids voor de komende 10 dagen, John, ons ophalen. We rijden door dorpjes richting Tarangire, waar we meteen al ogen tekort komen met het drukke verkeer en de marktjes langs de weg. Dan komen we aan in het Tarangire National Park. Al snel zien we de eerste olifanten, zebra’s, en impala’s. Later zien we nog giraffe’s, gnoes en als hoogtepunt ligt er een luipaard in een boom te slapen.
We slapen twee nachten in Tarangire Safari Lodge en hebben een prachtig uitzicht op de droge rivier met olifanten, zebra’s en nog veel meer dieren.

Op weg naar het Lake Manyara gaan we ‘s ochtends eerst bij de rivier kijken en worden verwelkomd door een groep van 12 leeuwen. Onze dag kan niet beter beginnen. Schitterend !!!
Lake Manyara National Park is weer een heel ander park dan het Tarangire National Park, met veel meer bomen en is ook groener. Aan de ene kant zie je de bergen en de andere kant het meer, waar we meteen nijlpaarden zien en om ons heen veel apen en olifanten. We komen langs een zwavelbron.
Als we aankomen in het Green Camp Lake Manyara, worden we met open armen ontvangen. We vragen of we kunnen douchen, en de emmers lauw warm water worden meteen gebracht. Wat is dat lekker, douchen in de buitenlucht. Ook de wc is daar. Bij het kampvuur hebben we heerlijk gegeten en genoten van de sterrenhemel. Wat een ervaring om in een tent te slapen midden in de wildernis waar s’nachts de olifanten om de tent lopen en waar je de leeuwen en hyena’s hoort brullen. Maar nergens hebben we het gevoel gehad dat het niet veilig was.
De volgende dag hebben we in dit park een mooie ochtendwandeling en een nachtsafari gemaakt. We krijgen veel respect voor onze gids John; wat weet hij ons veel te vertellen. Of het nu gaat om de fauna, flora of de sterrenhemel, hij weet echt alles.

Onze reis vervolgt naar de Ngorongoro Hooglanden. Rhothia Valley Tent Lodge is onze slaapplek voor de volgende twee nachten. Ons wordt bij aankomst verteld dat we hier 700 meter hoog zitten en dat de nachten erg koud zijn. Dus s’avonds wordt een kruik in ons bed gelegd. Heerlijk! Ook hier weer een hele andere omgeving. Water komt van de bergen, wat dan weer een erg groen landschap geeft. De straten en het land is hier verder bedekt met rode aarde van de vulkaan.
De volgende ochtend gaan we zeer vroeg op pad richting de Ngorongoro krater. We zien hier weer veel dieren: jakhalzen, leeuwen, buffels, gazelles enz enz. We ontbijten op de picknickplek waar op ongeveer 25 meter afstand de leeuwen zitten. Ook de neushoorn zien we heel even maar het is moeilijk om deze op beeld te krijgen. Nu hebben dan toch de big five gezien! Wederom een geweldige dag.
Ton zegt dan ook diverse keren tijdens de safari: “Mijn jongensdroom is echt uitgekomen!”

Dan gaan we alweer richting Midden Serengeti. Het wordt een reis van drie uur. Jeetje, wat worden wij tijdens deze autorit door elkaar geschud. Niet te geloven dat dit de hoofdweg is. Openbaar vervoer, vrachtwagens, alles moet hier langs. Ook hier zien we weer groepen olifanten, zebra’s, giraffes, nijlpaarden, krokodillen, en hebben we een paar leeuwen gespot. We zien hele grote groepen gnoes, ook buffels en de zeldzame Caracal. John heeft dit dier dit seizoen pas voor de tweede keer gezien.
We logeren de komende nacht in Nyikani Camp Central Serengeti. Ook hier worden we van en naar onze tent begeleid als het donker is.

De volgende ochtend gaan we alweer vroeg op safari richting Noord Serengeti. Onderweg zien we onder andere leeuwen met hun welpjes, jakhalzen, een aantal eland-antilope, olifanten, zebra’s, nijlpaarden en met als hoogtepunt we parende leeuwen! Vlakbij de laatste slaapplek van onze safari zien we nog buffels en olifanten. John ziet vlakbij een grote groep leeuwen en welpjes, die de buffels goed in de gaten houden. De buffels zelf zien de leeuwen niet… maar het gaat goed. In dit gebied slapen we in Green Camp Kogatende, bij geweldig mensen met passie, die goed voor ons zorgen op deze unieke locatie. We zijn hier voor de migratie van de gnoes bij de Mara rivier. Wat een prachtige vergezichten heb je hier. We genieten ook op deze plek weer volop van alle dieren en de vele prachtige vogels die we zien. Ook hebben we geluk dat we een oversteek van de gnoes mogen meemaken.

Op onze laatste dag gaan we nog een ballonvaart maken. John brengt ons. We vertrekken om kwart voor vier in het aardedonker. John weet ons feilloos door de wildernis te rijden naar de plek waar we met de luchtballon opstijgen. Tijdens de ballonvaart over de Serengeti zien we zoveel dieren en genieten we van de prachtige zonsopkomst. Na het champagne-ontbijt komt John ons weer halen en kunnen wij onze safari voortzetten. De andere gasten moeten eerst naar het vliegveld waar hun gids is. We genieten deze laatste safari-dag nog volop. s’Avonds blijkt dat wij de enige gasten in het camp zijn. We eten deze laatste avond samen met John en kijken terug op een prachtige safari. De volgende ochtend nemen we als vrienden afscheid van de crew en rijden we richting het vliegveld voor onze binnenlandse vlucht naar Zanzibar. Maar natuurlijk niet zonder innig afscheid te nemen van deze vriendelijke, zorgzame grappenmaker. John is deze dagen echt een vriend geworden.

Aangekomen op Zanzibar in Fumba Beach Lodge genieten we de laatste dagen van onze reis van de zon, op een strandbedje en van de heerlijke maaltijden. De een na laatste dag gaan we naar Stone Town voor een rondleiding met een gids. Wel een overgang naar deze drukke stad, maar heel mooi om het te zien.
De volgende dag moeten we dan echt naar huis, maar gaan nu eerst zelf nog even op pad in Stone Town.
Dan gaan we eind van de middag naar het vliegveld op weg naar het koude Nederland. Maar met een zeer voldaan gevoel over deze reis, waar we nog lang met veel plezier op terug zullen kijken. Gelukkig hebben we veel foto’s gemaakt.

Nogmaals Explore Tanzania, het was een fantastische reis !

Ton en Lineke Rehwinkel

Wil jij ook zo’n prachtige reis maken?

Bekijk dan de voorbeeldreizen die volledig naar wens aan te passen zijn of
neem direct contact met ons op voor een reis op maat!