Onze reiservaring met Explore Tanzania

17 juli 2017 | Familie P. uit Antwerpen

Als je een grote, speciale, (en dus dure) reis wil maken, moet je die zéér zorgvuldig en uitvoerig voorbereiden.
Je gaat ook niet meteen met het eerste het beste reisbureau in zee.
Normaal gezien zijn wij ‘doe-het-zelvers’ wat onze reizen betreft. Maar een reis naar Afrika is toch net iets moeilijker zelf in elkaar te steken.
Ik heb eerst uren en uren het internet afgezocht…
Wij wilden iets speciaals, heel rustig, anders dan wat de meeste mensen doen.
Als je dan naar Tanzania kijkt, kom je al gauw op het gegeven ‘wandelsafari’.
En dan kwam ik ook snel op Wayo Africa.
En laat dat nou net de zustermaatschappij van Explore Tanzania zijn.
Enkele ‘surfdagen’ later kwam ik dan in Ruaha bij Kichaka Expeditions terecht. En eens ik die reviews gelezen had, lag onze reis al vast in mijn hoofd. Omdat het toch over een grote som geld ging, (Tanzania is echt niet goedkoop), ben ik zelf vanuit Antwerpen naar Apeldoorn gereden om kennis te maken met Marloes en Marjolijn Pronk.
Hun offerte beviel mij en na wat kleine aanpassingen was de reis meteen vastgelegd vorig jaar in oktober.
De zussen Pronk kennen Tanzania echt heel goed, wat ik zeer belangrijk vind. Zij kunnen aan de hand van ieders wens een zeer persoonlijke en individuele reis samenstellen, die natuurlijk een aanzienlijk prijskaartje heeft.
Onze reis dan:
Vlucht KLM naar Kilimanjaro Airport. Een vlucht van 8 uur. Een aanrader. Ok, er bestaan goedkopere reisroutes, maar dan ben je dubbel zo lang onderweg.
Overnachting in Arusha in Rivertrees. Daar hebben we alleen maar geslapen, vermits we er maar om 22u aangekomen zijn. De volgende ochtend werden we al om 6:30 opgehaald om naar Arusha Airport te rijden. De ontbijtbox van Rivertrees was miserabel.
Vlucht van Arusha naar Kogatende Airstrip in Noord-Serengeti. Zalige ervaring.
Ter plaatse stond Prim, onze Wayo/Explore Tanzania gids en chauffeur ons op te wachten. Hij heeft ons 4 dagen begeleid, 2 dagen in Wayo Green Camp en 2 dagen in Wayo Walking Camp.
Hij is een zeer rustige en zeer ervaren gids. Maar vergis u niet, Wayo kampen zijn echt wel ‘campings’. Je moet uiteraard niet zelf voor eten zorgen, maar je slaapt wel echt in tenten.
Het walking camp is nog primitiever dan Green Camp, vooral omdat de ‘badkamer-tent’ 20 meter verwijderd is van je slaaptent. ’s Nachts alleen naar het toilet gaan met alleen je zaklamp als afschrikking voor de ‘wilde dieren’ is een echt avontuur! Denk daar serieus over na en praat erover met Marloes en Marjolijn alvorens te boeken.
We hebben een Nederlands gezin ontmoet waarvan moeder en 1 dochter al ‘flipten’ in Green Camp, waar de badkamertent vast hangt aan de slaaptent…
Spijtig genoeg hebben 2 mensen van ons gezin een kleine maagdarminfectie opgelopen en hebben we 2 dagen ‘plat gelegen’.
Wayo is dus zeker een aanrader voor mensen die avontuurlijk genoeg zijn en die toch een redelijk budget-vriendelijk verblijf in Noord-Tanzania zoeken.
Het lokale personeel is heel vriendelijk, attent en grappig.
Vanuit Serengeti hadden we een rechtstreekse vlucht naar Ruaha.
Daar hadden M&M voor ons een 5 daagse walking-safari geboekt bij Kichaka Expeditions.
Hiervoor bestaan niet genoeg superlatieven.
Als momenteel de naam Kichaka valt bij ons thuis, komt er op ieders gezicht een gelukzalige glimlach.
Moli, Andrew Molinaro, eigenaar/wandelgids is een geweldige kerel. Brits-Keniaans met Italiaanse roots, zoöloog van opleiding. Hij is een fantastisch verteller en ook heel grappig. Iedereen hangt aan zijn lippen.
We vertrokken ’s ochtends voor 7 uur op wandelsafari tot ongeveer 11:30, tot het te warm wordt. Dan pikt de jeep je op en al onderweg kan je je bush-shower bestellen.
Lekkere lunch in het basiskamp, middagrust tot 16:00 en dan nog een game-drive met sundowner tot het donker is. Sinds vorig jaar werkt ook Jacques Hoffman bij Kichaka, een aanwinst. Moli en Jacques eten afwisselend met de gasten, wat zeker een pluspunt is. Op die manier leer je aan tafel ook nog veel bij over politieke en andere Afrikaanse aangelegenheden. Wij vonden dit het absolute einde! Ik kan hier nog dagen over schrijven. Als je van wandelen houdt en als je niet ganser dagen in een hobbelige jeep wil zitten en als je niet bang bent om TE VOET héél dicht bij een nijlpaard of een olifant of zelfs een leeuw te komen, dan is Kichaka iets voor jou/jullie.
Onze 2-daagse afsluiter op Zanzibar was na Kichaka een afknapper. Wij zijn geen strandmensen en het bezoek aan Stone Town was ook niet iets dat in ons geheugen gegrift gaat blijven, we hebben er enkele leuke souvenirs gekocht… Zanzibar hadden we dus niet moeten doen, ik wist het eigenlijk al op voorhand, maar onze dochter wou het graag en we waren zo dichtbij en we zouden het anders nooit meer zien…..
Wij hebben een GEWELDIGE reis gehad, mede/vooral door de meer dan perfecte planning en organisatie van Marloes en Marjolijn!
Er is werkelijk niets misgelopen, iedereen die ons moest ophalen, was er ook op tijd en iedereen die we ter plaatse gesproken hebben, sprak lovend over M&M! Ze spreken nog altijd Swahili.
Vertrouw op hen om je reis in elkaar te steken, maar vergeet wel niet te zeggen hoe ‘avontuurlijk’ het mag zijn.
Met vriendelijke groeten,
Familie P. uit Antwerpen

Wil jij ook zo’n prachtige reis maken?

Bekijk dan de voorbeeldreizen die volledig naar wens aan te passen zijn of
neem direct contact met ons op voor een reis op maat!