Ook in Covid-tijden, niet twijfelen!

17 juli 2021 | Lorenzo & Cleo

Door de steeds veranderende kleurencodes en bijhorende maatregelen, beslisten we slechts 4 weken voor vertrek welke reisbestemming we zouden nemen. Een safari door Tanzania leek ons in alle opzichten de beste mogelijkheid die we deze zomer konden nemen; een enorme hoeveelheid aan dieren en schitterende landschappen, weinig contact met andere mensen (= Covid-proof), rechtstreekse vlucht vanaf Amsterdam, slechts 1 uur tijdsverschil, geen vergaande corona-maatregelen die het reizen ontmoedigt (PCR-test voor vertrek, sneltest bij aankomst in Tanzania en nog 1 PCR-test voor vertrek), …

Nadat we een reisvoorstel hadden gekregen van een reisbureau uit onze streek dat niet verder kwam dan standaardsafari’s georganiseerd door standaard lodges, gingen we verder op zoek naar iemand die wel onze reisbehoeftes konden vervullen. Toen kwamen we terecht bij Explore Tanzania. ‘s Ochtends hebben we hen gemaild met de vraag of ze een reis in zo’n korte periode nog konden organiseren voor ons, ‘s avonds waren we al aan het televergaderen met Marjolijn over onze reiswensen en -mogelijkheden en waarbij we de dag nadien een op maat gemaakt reisschema kregen. Het feit dat we niets aan het voorstel veranderd hebben wijst er op dat er aandachtig naar ons werd geluisterd.

Op dag 1 arriveerden we op Kilimanjaro Airport. Het personeel van de luchthaven hanteerde de polé polé-werkwijze; we deden er een 2-tal uur over om de controles en Covid-sneltest te doorstaan en de luchthaven te verlaten. Daar stond een chauffeur ons op te wachten die ons naar onze eerste slaapplaats bracht, Rivertrees Country Inn, dat over een zeer mooie tuin beschikt.

De volgende ochtend werden we opgepikt door onze gids, Gabriel. Op weg naar het Tarangire-park reden we langs verschillende landschappen, dorpen en steden waardoor er al meteen veel gesprekstof naar boven kwam vanwege de verschillen in cultuur. Eenmaal aangekomen in het Tarangire-park, kwamen we al snel de eerste baobab-bomen (ja Gabriel, Lorenzo kan het ondertussen correct uitspreken :)) en dieren tegen. Gedurende de 2 dagen dat we in het park waren, hebben we een enorme hoeveelheid olifanten gezien, maar ook giraffen, zebra’s, leeuwen, een luipaard die een cheetah had opgegeten (zeer bijzonder naar wat men ons vertelde) en nog heel wat andere grote en bekende dieren, maar ook heel wat mooie vogels. Bij het spotten van een nog niet eerder tegen gekomen vogel, haalde Gabriel er meteen zijn boek bij zodat hij ons de (fysische) details van de vogel kon meegeven en je nog aandachtiger gaat kijken hoe mooi de vogel wel is. Verblijven deden we er in de Tarangire Safari Lodge, met een prachtig uitzicht op de savanne en de dieren.

Vanuit Tarangire trokken we via de zuidelijke route, een hobbelige maar mooie rit, naar Lake Manyara. Daar verbleven we in het Green Camp, een schitterende locatie aan de voet van een waterval die je ook deels kan beklimmen. In dit park deden we verschillende gamedrives, een wandelsafari en een nachtsafari. Op de wandelsafari namen twee rangers ons mee rond het meer en legden ons verschillende zaken uit (van wie welke uitwerpselen en voetstappen afkomstig waren, hoe oud een karkas was en waarom, …). Dieren zie je hierbij niet van dichtbij, desondanks geeft het wel een andere en interessante beleving van een safari. Tijdens de nachtsafari kwamen we heel wat dieren tegen die enkel ‘s nachts actief zijn.

Vooraleer we naar de Ngorongoro-vlakte trokken, deden we eerst nog een Treetop-wandeling en stopten we in Mto wa Mbu voor een fietstour en een lokale lunch. Bij de Treetop-wandeling zie je niet zo veel dieren, maar wij vonden het toch een aangename aanvulling van ons programma. Tijdens de fietstour trokken we door het dorp naar de markt, rijstvelden en bananenplantages, waar lokale gids Zaki ons de nodige uitleg met veel enthousiasme verschafte. De lokale lunch zorgde voor meer dan 10 verschillende traditionele gerechten waarvan we konden proeven.

De Ngorongoro Krater bezochten we op aanraden van Gabriel ‘s morgens vroeg omdat er volgens andere gidsen in de namiddag weinig dieren te spotten waren omwille van de warmte. Om 7u ‘s morgens stonden we dan ook al aan de toegangspoorten. In de namiddag nam een Maasai-gids ons mee op wandeltocht in het landschap rond het Mysigio Camp waar we verbleven. We vallen waarschijnlijk in herhaling, maar ook dit was een enorm mooie verblijfplaats. Onze tweede nacht ter plaatse waren we de enige gasten van het kamp, maar dit voelde zeker en vast niet onwennig aan en was ook best wel fijn omdat je dan nog meer interactie krijgt met de medewerkers.

Vanuit de Ngorongoro Hooglanden trokken we net als de rondtrekkende dieren, via een lange hobbelige steenslagweg met prachtige vergezichten, naar het Noorden van de Serengeti waarbij we een platte band opliepen en na 5 minuten al hulp kregen van een andere safari-auto. Het is ons tijdens de reis zo vaak opgevallen hoe de gidsen van verschillende safaribedrijven zo joviaal/collegiaal zijn tegenover elkaar.
Op weg naar het noorden laste Gabriel nog een korte gamedrive in het centrale deel van de Serengeti in.

In Noord Serengeti verbleven we 4 dagen, waarvan 2 in het Green Kamp Kogatende en waarbij we tijdens de tweede nacht vanuit onze tent een olifant op zo’n 20 m van onze tent een boom zagen verorberen. We zagen duizenden en duizenden wildebeesten verzamelen om de Mara-rivier over te steken en we hadden ook het geluk om een oversteek van dichtbij te zien. We vlogen er ook ‘s morgens vroeg met een luchtballon over het park. De luchtballon hadden we zelfs helemaal voor onszelf… Het was heel bijzonder om de Serengeti op deze manier te beleven.
De laatste 2 dagen trokken we op wandelsafari. Hiervoor dienden we afscheid te nemen van Gabriel en kregen we wandelgids James in de plaats. Het is voor ons nog steeds verbazingwekkend hoe je in 8 dagen een band opbouwt met de gids.
Tijdens de wandelsafari trokken we met James en een ranger (Sylvain) op wandeltocht rond het kamp, waar in de wijde omgeving geen andere mensen, voertuigen of bouwwerken te zien of horen zijn. Dichter bij de natuur kan je niet zijn. James vertelde ons met veel passie over het benaderen van dieren, het herkennen van geluiden en vele andere geheimen en gebruiken in de natuur. Naast de honderden wildebeesten kwamen we tijdens een wandeling ook onverwacht een groep olifanten tegen.

De laatste dag trokken we met kleine lokale vliegtuigen via Zuid-Serengeti en Lake Manyara terug naar Arusha. Daar haalde Babou ons op en bracht ons via een snelle sightseeing door de stad Arusha naar een daghotel waar we nog even konden opfrissen vooraleer ons naar de luchthaven te brengen.

Bij het terugdenken aan Tanzania zien we heel wat dieren onze gedachten voorbij flitsen, maar minstens evenveel mensen. Onze gidsen Gabriel en James waren elk op hun manier top en alle medewerkers van de verblijfplaatsen waren zo immens vriendelijk, behulpzaam, goedlachs en lief. Samen zorgden ze er voor dat we een onvergetelijke en waanzinnig mooie reis beleefd hebben.

En we kunnen het alleen maar andere mensen aanraden om Tanzania te bezoeken en eenzelfde avontuur bij Explore Tanzania vast te leggen, want de diversiteit van activiteiten, het respect voor de natuur, de Green Camps en de vakbekwaamheid van de eigen opgeleide gidsen vormen een zeer grote meerwaarde voor dergelijke reis. Ook in Covid-tijden, niet twijfelen. De kampen zijn kleinschalig, je komt met zeer weinig mensen in contact, al je zorgen worden ontnomen (ook de PCR-test ter plaatse), er is zeer weinig volk in de parken waardoor je geen wachttijden hebt aan de toegangspunten en steeds dichtbij de dieren staat, … En je zorgt er bovenal ook voor dat de Tanzaniaanse economie die zo afhankelijk is van toerisme, en tot in de laagste laag van de bevolking voelbaar is, draaiende gehouden wordt.

Wil jij ook zo’n prachtige reis maken?

Bekijk dan de voorbeeldreizen die volledig naar wens aan te passen zijn of
neem direct contact met ons op voor een reis op maat!