Tanzania met vlag en wimpel

21 september 2021 | Hans & Astrid

Als we in 2019 niet toevallig een interview met Marjolijn op de radio gehoord hadden, zouden we mogelijk nooit van Explore Tanzania geweten hebben, zouden we geen gesprek met Marjolijn gepland hebben en zouden we in september 2021 niet een voortreffelijke en prachtige vakantie in Tanzania gehad hebben. Wat hebben we genoten.

Vooraf hadden we tegen elkaar gezegd dat we Tanzania niet moesten vergelijken met andere Afrikaanse landen die we bezocht hebben. Na een week zeiden we tegen elkaar dat Tanzania die vergelijking met vlag en wimpel kan doorstaan.
De gastvrijheid en vriendelijkheid van de mensen die we ontmoet hebben, maakten het een topvakantie. Dat begon al in de Ngare Sero Mountain Lodge waar we rond 23.00 uur arriveerden en de medewerkers vroegen of we nog iets wilden eten. In een uitgebreide maaltijd hadden we geen zin meer, maar een kop soep zou lekker zijn. Dat was geen enkel probleem en een half uurtje later zaten we buiten op het terras aan een overheerlijke soep.

Zonder enige uitzondering zorgden de medewerkers in de Green Camps aan Lake Manyara, Kogatende (in het noorden van de Serengeti) en in het Walking Camp voor een heerlijke ontspannen sfeer, werd er samen veel gelachen en kregen we geweldige maaltijden voorgeschoteld. Zo zorgzaam als deze medewerkers zijn, zie je zelden.
Met Emmanuel hadden we een geweldige gids die er op gericht was om ons zo veel mogelijk te laten zien. We bespraken met hem dat we niet van hot naar her wilden rijden om maar een foto te kunnen maken, maar vooral wilden genieten en we wel merkten wat we zouden zien. Emmanuel nam hiervoor alle tijd en had een goede neus om op het juiste moment op de juiste plek te zijn en dan in alle rust af te wachten wat er komen zou. Hierdoor hebben we uiteindelijk erg veel dieren gezien en prachtige momenten meegemaakt.

Het eerste nationaal park dat we met hem bezochten, was Arusha Nationaal Park. Emmanuel noemde dit park ons voorgerecht: een leuk niet al te groot park dat mooi is en waar we de bijzondere colobusapen zagen, maar ook onze eerste giraffen, zebra’s, olifanten, waterbokken, gazellen, impala’s, bavianen en Pumba’s (wrattenzwijnen).

Olifant volgt de jeep in Tarangire National Park

De volgende ochtend vertrokken we naar Tarangire Nationaal Park. Op weg daar naartoe, vielen de bloesems in de bomen ons op. De regenperiode was nog niet aangebroken en toch stond er veel in bloei. Emmanuel vertelde ons dat de paarse bloesems juist een teken zijn dat de regenperiode er aan zit te komen. We hadden ervoor gekozen om in het Tarangire Nationaal Park zelf te overnachten, zodat we voor de safari’s niet eerst lang in de jeep zouden hoeven te rijden. Direct vanuit de lodge konden we op pad. Al vrij snel na aankomst in dit Nationaal Park spotte Emmanuel een luipaard in een boom. Vanwege de schutkleur is dit lang niet eenvoudig.
Kort erna troffen we enkele leeuwinnen met 5 welpjes van enkele weken oud. De leeuwinnen hielden toezicht vanuit de boom, terwijl de welpjes op de grond op ontdekkingstocht gingen. Wat een tref om dit te mogen aanschouwen.
Een ander bijzonder moment was een grote groep van wel honderden buffels die voor en langs de jeep liepen en renden op weg naar de rivier om te gaan drinken.
En zelfs de ervaren gids Emmanuel was onder de indruk van een “aanval” van een mannetjes olifant, hij zette dit keer de auto niet uit om uitgebreid rond te kijken maar liet de motor draaien om weg te kunnen rijden zodra dit nodig werd.

Boomklimmende leeuwen in Tarangire National Park

Na Tarangire NP reden we naar Lake Manyara. Het tentenkamp ligt op een fantastische plek aan een rivier. Hier hadden we onze eerste wandeling en volgden we de sporen van leeuwen.
De laatste week verbleven we op verschillende plekken in de Serengeti.
Emmanuel vertelde veel over het gedrag van dieren. Zo herkende hij onmiddellijk dat een moeder cheetah op jacht zou gaan. Door even een tijdje geduldig te wachten, kwam zijn voorspelling helemaal uit en konden we de jacht op een Thomson gazelle meemaken tot aan het moment dat de gazelle gegrepen werd. Daarna was het fascinerend om te zien hoe de 4 jonkies hun moeder probeerden te vinden en hoe hen dat lukte.
Laat op een middag zagen we een troep leeuwen etend van een buffel. De volgende ochtend was dezelfde buffel het ontbijt voor de hyena’s, terwijl een grote groep verschillende soorten gieren op hun beurt zaten te wachten om de laatste resten weg te werken.

De laatste paar dagen brachten we door in het wandelkamp in het noorden van de Serengeti waar gids James ons meer vertelde over de sporen op de grond, hoe alles in de natuur samenwerkt en een betekenis heeft én bestudeerden we karkassen.
Lopen door dat bijzondere landschap met zoveel dieren om je heen is sowieso indrukwekkend.

Een van onze redenen om naar Tanzania te gaan, was de Mara Rivier. Ook al zagen we geen crossing, zitten langs de rivier was een belevenis, net zoals het zien van duizenden grazende gnoes. Zelfs James en ranger Ezechiël waren onder de indruk toen een krokodil een gier greep. Zij hadden dit nog nooit gezien.

Wij danken Marjolijn voor het organiseren van deze fantastische reis en alle mensen in Tanzania die wij mochten ontmoeten. Het is onvergetelijk.

Wil jij ook zo’n prachtige reis maken?

Bekijk dan de voorbeeldreizen die volledig naar wens aan te passen zijn of
neem direct contact met ons op voor een reis op maat!