Three ladies on a mountain

14 september 2021 | Els, Els & Greet

Wat jaren geleden begon als een zot avontuur (we wisten eigenlijk niet goed waar we aan begonnen ;-)) werd een reis om nooit te vergeten: wij zouden de Kilimanjaro proberen bedwingen. Wij: dat zijn Els, Els en Greet, 3 actieve vrouwen van 40+, ja zelfs 50+ voor twee van ons.
Na een jaar uitstel vanwege een virus dat we niet bij naam noemen, besloten we het er dit jaar toch maar op te wagen. En wat zijn we blij dat we het hebben gedaan!

Op 17 september begonnen we aan de Machame-route, hopende om alle drie boven te komen maar toch met een klein hartje.
Onze twee gidsen namen ons afwisselend op sleeptouw: Frank en Ilieser waren als ying en yang, de ene luidruchtig en enthousiast, de ander kalm en bedaard. Zonder aarzelen volgden we al hun aanbevelingen (onze echtgenoten thuis zouden het niet geloofd hebben ;-)). Wij waren immers nieuwkomers op de berg. Wat waren ze blij om na meer dan een jaar terug contact te leggen met ‘hun’ berg. En onderweg nieuwtjes (goed en soms ook minder goed nieuws) te kunnen uitwisselen met collega-gidsen en dragers. Ook voor velen van hen was het lang geleden dat ze Kili in de ogen keken.

Omringd door de prachtige natuur waren we in no time (na een zestal uur wandelen) in ons eerste kamp: daar stond alles al klaar. Diep respect voor de dragers die ons onderweg voorbij snelden: Jambo hier, Mambo daar. We staken zelfs een paar woordjes Swahili op.
Washi Washi werd het sleutelwoord voor een kattenwasje met een teiltje water. Het chemische toilet dat de ‘helicopter pilot’ (zo wordt de drager van het toilet genoemd) meesleurde was een ongekende luxe.
Het lekkere eten zorgde ervoor dat we geen enkele moeite moesten doen om ons vol te proppen, want dat is wel de bedoeling! Energie voor nu en later. Één van beide gidsen zag daar ook nauwgezet op toe: ‘first focus on food, than we talk’.
Dag 2: het betere klim- en klauterwerk, want ‘pad’ is echt een eufemisme om het parcours te beschrijven. Maar soit, het lukte, zonder veel moeite, zonder spierpijn. En voor we het wisten stonden we al op 3700 meter.
Dag 3 werd aangekondigd als een zware dag, en belangrijk voor acclimatisatie: we stegen tot 4700 meter, waar, tot ons verbazing, de kok met tent en al, op ons wachtte met een alweer overheerlijke warme lunch. Nadien was het terug zakken geblazen naar een kamp op 3750m. Dit was echt een pittige dag met meer dan 8 uur wandelen.
Dag 4 wachtte Baranco wall op ons: indrukwekkend! Op zijn smalst: kissing the wall: sla je armen om de rotsen en stap er voorzichtig langs. Het uitzicht boven was fenomenaal. Al bij al een rustige wandeldag. De symptomen van hoogteziekte waar we op beducht waren, bleven quasi volledig uit: amper hoofdpijn, geen misselijkheid, hooguit wat minder eetlust maar daar wisten onze gidsen wel raad mee: blijven proppen! Zou het ons dan toch gaan lukken? Onze saturatie werd gemeten en die was goed, zelfs heel goed.
Dag 5: korte wandeling naar base camp en vooral veel rusten om ’s nachts te beginnen aan de night climb… Zouden we een orgelpunt kunnen zetten achter ons zot avontuur? Het weer was gunstig: amper wind, ‘zachte’ temperaturen, droog. ‘The mountain respects you’, wist Frank te vertellen.
Onze twee gidsen besloten om een support mee te nemen: zo kreeg elk van ons een persoonlijke begeleider. Een ongekende luxe, maar wel één die ervoor heeft gezorgd dat we alle drie Uhuru piek bereikten. Geen moeite was hen teveel. Van die nacht blijft ons bij dat we eindeloos gestapt, geklommen, gezwijmeld hebben. Ieder voor zich, elk zijn strijd, om de ene voet voor de andere te blijven zetten. Niet nadenken, gewoon doen. Het was het allemaal waard, want het uitzicht boven was fenomenaal. Al hebben we dat eigenlijk pas goed beseft toen we goed en wel terug beneden waren. We did it! Uitgeput vielen we in elkaars armen, nooit deden we iets moeilijkers dan dit (bevallen was er niks tegen).

Dankzij Explore Tanzania en de lokale partner Tro-Peak adventures stonden wij trots met drie te blinken bovenop Mount Kilimanjaro, de berg die voor zovele Tanzaniaanse gezinnen een inkomen verschaft. We zijn blij dat we ervoor gegaan zijn, het was magisch, het was zwaar en toch goed te doen. Een herinnering die we delen voor de rest van ons leven.

Wil jij ook zo’n prachtige reis maken?

Bekijk dan de voorbeeldreizen die volledig naar wens aan te passen zijn of
neem direct contact met ons op voor een reis op maat!