Voor altijd mee in onze ‘rugzak’

24 december 2022 | Milou, Manouk, Erik & Rita

Dit nemen we voor altijd in onze ‘rugzak’ mee….

We hadden nooit gedacht dat we naar Afrika zouden gaan, maar doordat onze dochter een studieopdracht in Tanzania ging doen, hebben we dit aangegrepen om ook te gaan. En wát zijn wij blij dat we dat hebben gedaan!

Onze reis startte op Zanzibar waar we sliepen in het Zanzibar Pearl Beach Hotel, een heerlijk en gastvrij hotel direct aan het strand. Het personeel zorgde voor een kerstgevoel door een heus kerstdiner en een kerstcadeau.
Heel fijn om onze vakantie relaxed op Zanzibar te beginnen en zo te ‘wennen’ aan het land. Naast relaxen op het hagelwitte strand hebben we fantastische uitstapjes gemaakt. We hebben gevaren in een ngalawa (een authentieke boot), we zijn een dag met een gids naar Prison Island en Stonetown geweest en we zijn met een boot de zee op geweest om te snorkelen en hebben zelfs op 1 meter van dolfijnen gezwommen!

Na Zanzibar zijn we met een binnenlandse vlucht naar Mwanza gevlogen, de stad waar onze dochter verbleef. Weer een hele andere wereld. Iedereen leeft op straat en ‘winkelen’ is heel intensief. Iedereen wil je heel graag iets verkopen en toeristen zijn daar sowieso bijzonder. Het Tilapia hotel aan het Victoriameer was opnieuw een prachtplek om te overnachten en met oud&nieuw staken ze vuurwerk af vanaf een boot op het meer. In Mwanza hebben we, net als op alle andere plekken tijdens onze vakantie, heerlijk gegeten. Een bijzondere plek was een maaltijd op een dakterras onder de sterrenhemel bij een Indische vrouw. Ook bijzonder was de sunset boottocht op het Victoriameer, waarbij we ook één van de vele eilanden hebben aangedaan.

Na 3 nachten Mwanza werden we door James, onze gids, opgehaald voor een 5-daagse safari: eerst naar de Serengeti, daarna naar de Ngorongoro krater en als laatste naar het Lake Manyara National Park. In de Serengeti hebben we ongelooflijk veel dieren gezien. James noemde ons dan ook ‘The Lucky group’. Olifanten, giraffen, krokodillen, secretarisvogels, nijlpaarden, hyena’s, gazelles, een luipaard, ….. en nog heel veel meer. Heel speciaal waren de cheeta die uit lag te rusten van zijn jacht op een 1-jarige gnoe, de leeuwen die vochten om een vrouwtje, de leeuwen die vlak naast onze jeep in de schaduw gingen liggen, de eerste baby-gnoes van het jaar en de immense hoeveelheden gnoes en zebra’s die bezig waren met hun trek naar het zuiden van de Serengeti. James had overal interessante verhalen bij.

Als je je dicht bij de natuur wilt voelen is het overnachten in een Green camp midden in de verschillende parken een aanrader. Wat een belevenis: slapen, eten en leven tussen de dieren in het zuiden van de Serengeti. Complimenten voor de medewerkers die ons volledig in de watten legden en zorgden voor onze veiligheid. Hoe bijzonder is het om te eten bij een kampvuur en de zebra’s voorbij te zien lopen of om de olifanten ’s nachts langs het green camp te horen trekken.

Op weg naar de Ngorongoro krater zagen we veel Maasai dorpjes. De krater zelf is prachtig groen. We hebben er opnieuw vele dieren gezien, ook heel veel jonge dieren. De Big Five kon worden afgevinkt. Een beeld dat op ons netvlies blijft is het beeld van 3 jonge welpjes die vanuit de beschutting onzeker de krater intrekken, terwijl moeder nergens te bekennen is. Prachtig, maar ook erg gevaarlijk voor de welpjes….

Buiten de krater begon het regenwoud en bij het Lake Manyara het groundwaterforest. Weer een totaal andere vegetatie. Ook daar hebben we weer veel dieren gezien en een bezoekje gebracht aan het fantastisch gelegen green camp waar we hebben geluncht bij een waterval met uitzicht op drinkende olifanten en bavianen.

We hebben die avond net buiten het park geslapen op een heuse camping, ‘Migombani campsite’. Vanuit het zwembad heb je een prachtig uitzicht over Lake Manyara. De safari’s zaten er helaas op en James heeft ons de volgende dag afgezet bij ons hotel in Arusha, Ilboru Safari Lodge. Na 2 dagen nagenieten en bijkomen aan het zwembad en na een Swahili kookworkshop in de tuin van het hotel vertrokken we weer naar Nederland met vele prachtige herinneringen en een super goed gevoel over de organisatie van onze reis door Explore Tanzania.

Onze dank is groot aan jullie en aan James, alles was tiptop geregeld. Wij hebben genoten en vergeten deze reis nooit! Asante!

Milou, Manouk, Erik & Rita.

Wil jij ook zo’n prachtige reis maken?

Bekijk dan de voorbeeldreizen die volledig naar wens aan te passen zijn of
neem direct contact met ons op voor een reis op maat!