Wat een kennis en passie!

23 december 2022 | Marten, Sarina, Sacha en Lauren

23 en 24 december 2022
Na een rustige en goede vlucht kwamen we aan op het vliegveld in Kilimanjaro waar we opgepikt werden en naar onze eerste lodge in Arusha werden gebracht.
Bij de lodge aangekomen werden we heel warm onthaald en hadden ze de keuken opengehouden voor een heerlijke pizza.
De volgende ochtend werden we al vroeg wakker gemaakt door de spelende apen. Dat was een goed begin. Na een heerlijke rustige ochtend maakten we kennis met onze gids voor de gehele safari, John, en zijn stagiaire Kennedy en werden we naar onze eerste activiteit gebracht: kanoën in Arusha National Park. Onderweg zagen we al de eerste dieren: Colobusapen, zebra’s, giraffe en nijlpaarden. We werden er helemaal enthousiast van…. John verzekerde ons dat dit nog maar het begin was ….

25 december
We vertrokken naar Lake Manyara. Onderweg maakten een leuke fietstocht in het dorp Mto Wa Mbu We bezochten oa een bananenplantage en de plaatselijke markt.
Eenmaal aangekomen in onze eerste Greencamp werden we warm onthaald met een heerlijk drankje en een geweldige omgeving aan een riviertje met een Waterval en prachtig uitzicht. De crew deed er alles aan om het ons zo goed mogelijk naar de zin te maken. We kregen een overheerlijke maaltijd in deze prachtige sfeervolle omgeving. Het slapen ging wat minder….wat een dierengeluiden! Super om mee te maken.

26 december
Na het heerlijke ontbijt haalden we de ranger op om een mooie en leerzame wandelsafari te doen langs de oever van Lake Manyara. Wat ons het meeste opviel, is het feit dat er continu en overal poep, een spoor en carcassen liggen…..wat een drukke bedoeling!
Eenmaal terug bij de Greencamp stond er een heerlijke lunch klaar en opperde Hamice het idee om naar de waterval te klimmen en daar even te zwemmen. Zo gezegd, zo gedaan. Lekker in de “modderpoel”.
Eind van de middag weer op safari. Wat een feest!! We hebben zoveel dieren gezien: apen, olifanten, zebra’s, giraffen, allerlei antilope soorten, volgens en, waar Manyara Nationaal park zo bekend om staat: “Lions in the three”. Het was prachtig!

27 december
Vandaag reizen we naar het volgende Green Camp in de Serengeti. John houdt de vaart erin, want we het heeft veel geregend en de wegen (het woord “weg” krijgt tijdens deze trip een hele andere dimensie) zijn nat. Hij wil niet dat we vast komen te zitten. Ondertussen zorgt hij er wel voor dat we nog even langs een punt gaan waar we heel even wifi hebben….vooral voor onze dochters natuurlijk.
Ondanks de vaart vertelt John van alles over de natuur, de dieren en de vogels. Wat een kennis en passie! En hij is ook nog een goede chauffeur, want inderdaad: de wegen zijn behoorlijk “bumpie” en modderig. Gelukkig komen we op tijd aan, krijgen we weer een heel warm welkom en kunnen we heerlijk aan tafel in deze prachtige omgeving!

28 december
Ook deze nacht worden we regelmatig wakkergemaakt door gebrul van de hyena’s en leeuwen. Tijdens het ontbijt komt familie olifant langs…..super indrukwekkend!!
Vandaag gaan we de hele dag safari’s doen. De 3 jeeps blijven wel in dezelfde regio want het is nog steeds er blubberig. Als er een van ons vast komt te zitten, is er dus hulp in de buurt.
We rijden door prachtige landschappen, je ogen kunnen niet eens inschatten hoe ver je daadwerkelijk kunt kijken! John neemt ons mee naar een museum over neushoorns. Na een lekker bakkie koffie, vertelt een ranger ons over de neushoorns in de Serengeti. Hij vertelt hoe de populatie beschermd wordt en dat door dit project het is gegroeid de laatste decennia.
En jawel, ‘s middags hebben we toch ook het avontuur “vastzitten”. Met veel teamwork, wat creativiteit en tegelijkertijd ook een hoop lol worden we bevrijd…. En alsof het zo had moeten zijn, zien we daarna nog een neushoorn ook!! Voldaan komen we weer aan bij ons GreenCamp en staat er alweer een heerlijke maaltijd voor ons klaar.

29 december
We gaan vroeg uit de veren want de ballonvaart staat vandaag op het programma! Het is pikkedonker, geen idee hoe de chauffeer weet welke kant we opmoeten, maar we komen prima op tijd bij de verzamelplek aan.
Na een prachtige tocht staat het ontbijt klaar, op een paar honderd meter van ons zien we de migratie in volle gang! Prachtig!

‘s Middags rijden we terug naar Karatu.

30 december
Vandaag is onze laatste Safari dag; we gaan de Ngorongoro Krater in. De rit ernaartoe is al bijzonder met de prachtige uitzichten over de krater. Eenmaal aangekomen zorgen John en Kennedy al snel voor een heerlijk bakkie koffie en een lekker ontbijtje. We rijden de hele dag door de krater en zien een aantal neushoorns, een familie struisvogels met kuikens en nog zoveel meer dieren en vogels. En vooral ook veel babies…onze dochters krijgen er geen genoeg van. We sluiten de avond af met een potje UNO Flip, dat we aan John en Kennedy leren: gezelligheid!!

31 december
Vandaag moeten we afscheid nemen van John en Kennedy. Waar we de hele week de vaart er goed in hadden, rijdt hij nu voor zijn doen erg langzaam. Wij “beschuldigen” hem van tijd rekken. We laten elkaar kennismaken met onze muziek en al snel zitten we luidkeels te zingen en swingen in de jeep. Een week lang zo met elkaar optrekken schept een speciale band. Wij zijn John en Kennedy enorm dankbaar voor de gezelligheid, het plezier en alle lessen over de safari!
Na deze geweldige eerste week stappen we in Arusha voldaan het vliegtuig in richting Zanzibar.

Eind van de middag komen we aan in onze lodge. Wat een prachtige sfeervolle plek met een even zo mooie zonsondergang. Oud en Nieuw wordt hier iets anders gevierd dan we, vooral onze dochters, gewend zijn. Veel te rustig voor hen natuurlijk.

1 januari – 7 januari
We hebben het eiland al eens eerder bezocht en onszelf voorgenomen om het rustig aan te doen deze week. De lodge heeft een heerlijk zwembad, gezellige bar en een super restaurant met zeer vriendelijk personeel. We hebben een aantal keer Stone Town bezocht en een dagje gesnorkeld bij een mooi rif. Je waant je dan in de film Nemo.

8 januari
In de vroege ochtend komen we weer aan op Schiphol. We hebben een onvergetelijke vakantie gehad waar we nog heel vaak over na zullen praten. Wat hebben we genoten!
Dankjewel Explore Tanzania.

Wil jij ook zo’n prachtige reis maken?

Bekijk dan de voorbeeldreizen die volledig naar wens aan te passen zijn of
neem direct contact met ons op voor een reis op maat!